Innvendig design, mange gode konkurrenter, ukjent merke
BARCELONA (Motor): En mellomstor, elektrisk SUV er det som kan gi et merke en bestselger i Norge, men konkurransen er stor, og noen få modeller står for det aller meste av salget. Cupra forventer nok ikke å plassere seg i toppen av feltet, men de prøver å være et frekt alternativ.
Tavascan er merkets første elektriske SUV. Som med deres forrige elbilmodell, Born, er det et nært slektskap med andre produkter fra Volkswagen-konsernet.
Cupras triks er å forsøke å skille seg ut når det gjelder design, innvendig som utvendig. Ytre sett er det ikke lett å se at den har noe som helst med de andre konsernkollegene å gjøre.
Konkurrenter: Audi Q4, Ford Explorer, Nissan Ariya, Skoda Enyaq, Tesla Model Y, Toyota bZ4X, Volkswagen ID.4/ID.5, Xpeng G6
Selv sier de at bilene fra Cupra skal være «emosjonelle kjøretøy som bryter med konvensjonelle regler og appellerer til en ny generasjon bilentusiaster».
Om Tavascan faktisk gjør dette, gjenstår å se, men at den har egenart, er det liten tvil om. Med en takform som en coupé og en front som ser sint på bilen foran, er det et kjøretøy for dem som ikke vil bli forvekslet med naboens.
I tillegg er det mulig få bilen i en rekke forskjellige lakkfarger som skiller seg fra den grå køen av elektriske familiebiler.
Innvendig er utgangspunktet kjent fra de andre bilene fra søsterselskapene, med en liten skjerm foran føreren og en større i midten.
Annonse
Stor fisk
Som i ID.4/ID.5 er skjermene frittstående, noe som gir et litt simpelt uttrykk, men Cupra har valgt å påføre bilen en del mer flamboyante detaljer. Cupra trekker særlig fram den «flytende vingen» over midtkonsollen.
I testbilen var denne utført i billig plast, og minnet mest av alt om halefinnen på en stor fisk, men Cupras representanter forsikret oss om at den skal få en penere overflate når bilene kommer på markedet.
Designen ellers er preget av bølgende linjer og lakkert plast. Det skiller seg så definitivt ut, men ikke nødvendigvis på en positiv måte.
Ved introduksjonen kan man velge mellom to ulike drivlinjer, som er kjent fra søstermodellene. Begge med et batteri som har en nettoeffekt på 77 kWt. Tavascan Endurance med bakhjulsdrift har 286 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 568 kilometer. Tavacan VZ har én motor på hver aksling, altså firehjulstrekk, 340 hestekrefter og en rekkevidde på inntil 522 kilometer. Ladefarten er ganske beskjeden, 135 kilowatt.
Lydløs
En langtur med Tavascan bør likevel være en problemfri affære, ikke minst fordi bilen har, i likhet med sine søsken, en klasseledende stillhet. Det er minimalt med hjul- og vindstøy som siver inn i kupeen, noe som virkelig er et godt komfortargument.
Tavascan har i tillegg flikket på understellet, slik at det blir sportslig, altså slik at det tåler litt frisk kjøring i svinger uten at bilen mister fatningen. Styringen er progressiv og gir også et sportslig inntrykk.
Samlet sett har Cupra truffet godt på balansegangen mellom komfort og sporty kjøreegenskaper.
Annonse
Prisen
Så spørs det om dette er nok til friste norske kunder vekk fra en ID.4 eller Tesla Model Y. Skal Tavascan i det hele tatt ha noen mulighet, må det treffes på pris, noe som er en vrien øvelse i en tid med Teslas uforutsigbare priskutting og søstermodeller som også byr bra valuta for pengene. Oppå det har man momsgrensen på 500.000, som ser ut til å ha blitt en viktig psykologisk grense for kjøperne.
Den norske importøren forhandler i disse dager om en norsk pris, med en utfordrende euro-kurs som bakteppe. Det er grunn til å tro at prisen vil bli fornuftig i markedet, ellers er det rett og slett ingen vits i å prøve å selge den.