SIKKER PÅ AT BILENE BLIR MINDRE: Skjønt ... ikke like små som denne. Her er Vincent Cobée idet han introduserte Citroën Ami for noen år siden.

Citroën-toppsjef:

«Elbiler vil bety slutten for SUV-ene»

– SUV-enes regjeringstid er over, sier Citroën-sjef Vincent Cobée.

Publisert

Franskmannen, som har vært Citroën-toppsjef siden 2020, er snar til å tilføye:

– Akkurat nå viser ikke tallene at jeg har rett.

Observasjonen handler altså bare i noen grad om bilverdenen akkurat nå. Den handler om hva som vil skje rundt neste sving.

For SUV-er utgjør fortsatt en stor andel av nybilregistreringene – det være seg om man ser på Europa som helhet (rundt halvparten), Norge (mer) eller Nord-Amerika (mest). Dette vet Vincent Cobée. Han er likevel overbevist om at markedet og vanene våre vil endre seg kraftig i løpet av månedene og årene som kommer.

«Høyreiste stasjonsvogner»

I et større intervju med Auto Express påpeker han at markedet allerede har tatt flere skritt i retningen han peiler ut.

– Vi bruker nå betegnelsen «SUV» om biler som i realiteten bare er litt høyreiste stasjonsvogner, sier han.

I klartekst: Bilene er allerede i ferd med å bli mindre, men vi utvider samtidig SUV-betegnelsen til å inkludere flere, mindre kjøretøy, biler som man tidligere ikke ville ha plassert i denne gruppen.

Cobée mener at det er to grunner til at denne utviklingen vil fortsette:

  • Aerodynamikk – det vil si, i praksis, rekkevidde.
  • Politiske reguleringer av markedet.

Vektavgift

– Rekkevidden lider voldsomt hvis du lager en elbil som gir mye luftmotstand. Du kan lett miste fem mil på den måten. Og hvis du sammenlikner SUV-er og sedaner, snakker vi fort om en forskjell på seks til åtte mil, sier Citroën-sjefen.

En av de opplagte løsningene er å forsyne biler med større batterier. Nettopp her tror Cobée at nye regelverk vil påvirke markedet, og dermed bilindustrien, i betydelig grad.

Han viser blant annet til at Frankrike vurderer å innføre en vektavgift – noe som allerede er gjeldende praksis i Norge.

– Det vil bli begrensninger på vekt og batteristørrelse, enten gjennom skatter, insentiver eller andre reguleringer, sier Cobée.

Tror SUV-er vil bli sett ned på

Overfor Auto Express legger ikke franskmannen skjul på at han har en viss forståelse for hvorfor det – etter hans skjønn – blir slik.

– På 70-tallet kunne en bil veie 700 kilo. I dag er snittet 1300 kilo. I morgen to tonn. På den måten kommer vi til å bruke tre ganger så mye ressurser på å gjøre akkurat det samme. Og det gjør vi for å være «miljøvennlige».

Cobée sammenlikner digre hverdagsbiler med å ta med seg en ukes oppakning i ryggsekk på vei til jobben om morgenen.

Som Polestar-sjefen Thomas Ingenlath gjetter Citröen-sjefen at SUV-er rett og slett står i fare for å bli mindre sosialt akseptable.

– Det handler om endringer i hvordan folk oppfatter bilene. For fem år siden var du en mann hvis du fraktet barna dine i en stor SUV. I dag kan det hende du blir sett på som en terrorist ...