SKARPERE I KANTENE: Den nye Citroën ë-C3 Aircross er ikke så rund i kantene som forrige versjon.

Elbil:

Nok en kompaktbil fra Stellantis: en Citroën

Citroën kommer med en modell som plasserer seg mellom ë-C3 og ë-C4.

Publisert Sist oppdatert

Citroën ë-C3 Aircross er 439 centimeter lang og bygget på Stellantiskonsernets Smart Car Platform, som den deler med blant annet Citroën ë-C3 og Opel Frontera.

– Sammenlignet med forgjengeren har nye ë-C3 Aircross blitt skarpere og tøffere, samtidig som den har hentet mye av den fleksibiliteten som vi husker fra storhetstiden til flerbruksbilene. Borte er det avrundede og vennlige utseendet fra forgjengeren, og særlig utvendig henter den ubeskjedent fra konseptbilen Oli, sier Reidar Holtedahl hos Citroën-importøren, Bertel O. Steen, i en pressemelding.

Bilen skal ha segmentets lengste akselavstand, som skal gi mer beinplass til baksetepassasjerene og rikelig med bagasjeplass. I tillegg har ë-C3 Aircross økt bakkeklaring og høyere sitteposisjon enn forgjengeren.

Modellen tar plass mellom ë-C3 og ë-C4 i Citroëns modellrekke.

Første gang Citroën kom med en kompakt-SUV som dette, var i 2008 med C3 Picasso.

I andre markeder kommer  ë-C3 Aircross også med fossile drivlinjer, disse versjonene kan også by på en sjuseters variant, som ikke er tilgjengelig med den elektriske drivlinjen.

Citroën har foreløpig ikke sluppet noen tekniske detaljer rundt ë-C3 Aircross, de er ventet å komme nærmere sommeren, mens selve bilen er i norske butikker til høsten.

TIL HØSTEN: Citroën ë-C3 Aircross kommer i norske butikker til høsten.