Citroën viser i dag, onsdag, frem sin nye logo. Eller ... ny? Nei, overhodet ikke.
Stellantis-merket har tatt en skikkelig titt i bakspeilet og mer eller mindre gjenintroduserer logoen som var å finne på merkets biler fra 1919 av, selvsagt med noen stilistiske endringer.
Vinklene, alltid betegnet som «chevrons», bygger nå som før på fiskebenformede tannhjul i gir, inspirert av grunnlegger André Citroëns første forretningssuksess. Se logoutviklingen i bunnen av denne saken.
Årets endring er den tiende totalt i det tradisjonsrike produsentens historie. Behovet for endring skriver seg fra elbil-vannskillet – samt et håp om at en enklere logo også skal være mer sosiale-medier-vennlig.
Lanseringen kommer parallelt med at selskapet viser frem konseptbilen Oli, en jeep-aktig elbil. Før Citroën-entusiaster begynner å hoppe i stolen av glede over nok en vill designidé, bør det understrekes at det ikke foreligger planer om å sette Oli i produksjon.