NYVINNINGEN: Caterham forsikrer at enhver modell fra selskapet skal veie lite og være morsom å kjøre.

Caterham EV Seven:

Her kommer en ekte klassiker i elektrisk utgave

Caterham har lansert elbilen EV Seven i konseptversjon, med en klar plan om å komme på veien. Eller kanskje heller på baner.

Publisert

Caterham er et godt kjent navn for mange bilentusiaster, men har ikke akkurat gjort seg gjeldende på norske salgslister: I OFVs statistikk over norske kjøp har vi funnet tre eksemplarer av Caterham Seven – én fra 2000, og to registrert så sent som i 2022. Alle tre med bensinmotor, naturligvis.

Kanskje kan det lille, britiske selskapets el-fremstøt føre til noen flere slike biler på norske hender, men her dreier det seg uansett om modeller for de spesielt interesserte.

VELTEBØYLE: Caterham lager ikke akkurat familiebiler.

I sin pressemelding beskriver Caterham en bruks- og ladesyklus som passer ganske dårlig for turer over Dovrefjell: 20 minutter med kjøring, 15 minutter med lading, 20 minutter med kjøring … og så videre.

Akkurat dette handler riktignok om banekjøring, men i en bil som vil veie under 700 kilo, er det ingen grunn til å regne med et 100-mils-batteri.

Kompromissløs bil

– Veldig spennende konsept, men jeg tror nok en del av hardcore-entusiastene, noe man ofte er når man velger noe så kompromissløst som en Caterham Seven, vil ha litt problemer med å svelge denne, sier Benny Christensen, bilteknisk konsulent i NAF.

Han tror lyd, eksoslukt og vibrasjoner fra en høykomprimert forbrenningsmotor er en viktig del av totalpakken for mange.

– På den annen side – elektrifiseringen kan åpne opp noen nye dører. Dører både for nye entusiaster og for å bidra til at for eksempel banekjøring fortsatt blir en attraktiv aktivitet, sier Christensen, som synes det er gledelig å se at ekte entusiastbiler fortsatt vil være med oss.

Rask nok!

Nøkkeltallene for modellen er et batteri på 51 kWt, rundt 240 hestekrefter, null til hundre på fire sekunder og en toppfart på bortimot 210 km/t.

– Ytelsene ser det ikke ut til å være noe feil med. Vi regner med at kjøreegenskapene fortsatt er bilikonet verdig, og at vektøkningen ikke er voldsom, batterier og ladeopplegg til tross. En kjøretur på en svingete landevei i soloppgangen en tidlig søndag morgen blir neppe feil i denne. Nå kan du til og med høre fuglesangen, sier Christensen.

Originalen ...
... med gjenkjennelig profil.