UTVIDER: Kinesiske Byd er på vei til å etablere fabrikker i Europa, foreløpig bygges bilene i Kina.

Gode 2024-resultater:

Byd vokser i rekordfart

Byd nærmer seg verdens største elbilprodusent, Tesla.

Publisert

Det er liten tvil om at flere av de kinesiske bilprodusentene har vind i seilene. En av dem med mest fart når det gjelder salg og økonomi er er Byd. 

De la nettopp fram resultatene fra 2024, som understreker dette. Resultatet var bedre enn analytikere hadde sett for seg på forhånd.

Under resultatframleggelsen kunngjorde Byd at inntektene for 2024 var 107 milliarder dollar, tilsvarende 1126 milliarder kroner, melder Electrek.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Vekst på mange felt

Til tross for å ha for en pågående priskrig i Kina, og lansering av flere lavprismodeller, økte BYD sine inntekter med 29 prosent sammenlignet med 2023. Til sammenligning rapporterte Tesla inntekter på 1028 milliarder kroner for 2024, en økning på 1 prosent fra året før.

Les også: Nio taper mye penger

Byd satt rekord i siste kvartal av 2024 med inntekter på 400 milliarder kroner, en økning på 53 prosent fra året før. Nettoinntektene for fjerde kvartal var på 22 milliarder kroner, en økning på 52 prosent sammenlignet med året før, også det en rekord.

Resultatet er i stor grad drevet av et høyt salg av elbiler og ladehybrider, 1,5 millioner enheter, i fjerde kvartal.

Sikter mot Europa

Det betyr også at de nærmer seg Teslas totale salg av elbiler. Byd leverte 1,76 millioner elbiler i 2024, mot Teslas 1,79 millioner enheter. Samtidig produserte Byd flere elbiler enn Tesla i fjor.

Les også: EU starter granskning om ulovlige subsidier

Analytikere tror ikke det stopper heller. Nå er det blant annet Europa som står for tur, etter at Byd har god kontroll på hjemmemarkedet. To fabrikker er under bygging, i Ungarn og Tyrkia, i tillegg sikter Byd seg inn på å etablere et anlegg i Tyskland.

De samme vekstsignalene finner man i Norge. I fjor hadde en Byd en økning i nybilregistreringer på 93 prosent, med totalt 2669 biler, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. 

Det plasserte merket på en 13. plass på merkestatistikken, opp fra 18., i 2023.