Norske verksteder er avskåret fra å bruke reparasjonsmanualer for flere store, kinesiske merker, skriver Bilbransje24 [for abonnenter].
Årsaken er at produsenter eller importører ikke har sendt inn nødvendig dokumentasjon til Finans Norges bilskadekontor, der disse skal samles.
– Ingen virkemidler
Tross kravet fra Statens vegvesen, finnes det ikke egentlig ris bak speilet, i form av sanksjonsmuligheter.
– Vi har ingen virkemidler for å få til dette, og jeg mener at noen av de kinesiske bilprodusentene har et godt stykke å gå, sier Arne Solum, seksjonssjef for Bilskadekontoret, til Bilbransje24.
Nettstedet har spurt de forskjellige importørene om hvorfor det er slik:
– Byd arbeider med å få til en portal for Europa. Det er en stund siden jeg ble lovet at det skulle bli ferdig. Manualene er under oversettelse, men standarden er ikke helt på europeisk nivå, sier Pål Henriksen, teknisk sjef for importøren RSA.
Annonse
Hongqi på plass
Nio har derimot ikke svart.
IBilbransje24s opprinnelige sak var også Hongqi inkludert. Importøren Motor Gruppen fortalte da at det nærmet seg, men at koronapandemien hadde vært et problem.
Kanskje var henvendelsen det som skulle til, for rett før helgen var Hongqi å finne hos Bilskadekontoret.
Bilbransje24 anfører dessuten at Geely, JAC, Seres og amerikanske Fisker glimrer med sitt fravær hos Bilskadekontoret, mens Voyah, som også mangler, etter eget utsagn har levert en del dokumentasjon.