Hyper:
Her kommer en ny, spinnvill sportsbil
Bugatti Tourbillion tar arven videre fra Veyron og Chiron, da blir det voldsomme tall på motor og pris.
Bugatti Tourbillon er så langt unna et vanlig masseprodukt man kan komme i dagens bilverden. Det er en modell som skal ta over etter Chiron, som i sin tid erstattet Veyron. Biler med ville krefter og en nærmest absurd prislapp.
For 20 år siden relanserte Volkswagen-gruppen Bugatti, med Veyron, som de selv sier var verdens første «hyper-sportbil», med 1001 hestekrefter.
Chiron tok over i 2016, og hadde 1500 hesteskrefter. Motorene i de to modellene var en W16 med fire turboer.
I Tourbillon er det en helt ny drivlinje og plattform.
Har du lest disse sakene fra Motor?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
Unik
– Tourbillon måtte være unik på alle måter. Vår filosofi har vært å ta ethvert enkelt aspekt av Chiron og heve det, på jakt etter elegante og sofistikerte ingeniørløsninger og ny teknologi for å levere et tidløst mesterverk, sier Emilio Scervo, teknologidirektør i Bugatti, i pressemeldingen.
Motoren er en V16, uten turboer, men med tre elmotorer. Bensinmotoren på 8,3 liter er utviklet i samarbeid med Cosworth, og yter 1000 hestkrefter, i tillegg bidrar elmotorene med 800 hestekrefter til.
Batteriet er på 25 kWt, og den elektriske rekkevidden oppgis å være 60 kilometer. Noen miljøbil er det selvsagt ikke, blandet forbruk er oppgitt til 2,52 liter per mil, CO2-utlippet er 571,5 gram.
To sekunder
Kanskje viktigere for eventuelle kunder er at den gjør null til hundre på to sekunder, og skulle man ha en plass det er mulig, skal den nå 400 kilometer i timen på «mindre enn 25 sekunder». Toppfarten er 445 kilometer i timen.
– Så ja, det er sprøtt å bygge en ny V16-motor, integrere den med en ny batteripakke og elektriske motorer, og ha et ekte sveitsiskprodusert urmaker-instrumentpanel, 3D-printede fjæringsdeler og en midtkonsoll i krystallglass. Men det er det Ettore ville ha gjort, og det er det som gjør en Bugatti uforlignelig og tidløs, sier Mate Rimac, konsernsjef i Bugatti.
Ettore Bugatti (1881–1947) grunnla Bugatti i 1909.
Leveringene av Tourbillon starter i 2026, og det skal bygges 250 stykker. Startprisen er som ventet hinsides, 3,8 millioner euro, tilsvarende 43 millioner kroner, før norske avgifter.
Møt disse glade entusiastene:
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?