KOK: Elbilene, som denne Hyundaien, står igjen, mens fossilbilene fyker unna.

Batteribiler i flertall:

Nå koker markedet for brukte fossilbiler

Etterspørselen etter brukte bensin- og dieselbiler er nå så høy at de selges unna raskere enn det kommer nye inn.

Publisert Sist oppdatert

Oppdatert 26. februar: Tendensen i saken er korrekt, men det var også en annen forklaring – varebiler var skilt ut som egen gruppe, uten at dette ble opplyst. Les mer om det nederst i denne artikkelen.

De siste ukene har antallet biler for salg hos Finn sunket fra godt over 60.000 til med mot 50.000.

Mandag er det bare ca. 52.000 biler for salg på Finn.

– Forklaringen er et svært varmt bruktbilmarked, skriver Terje Dahlgren, analyseekspert for bil hos Finn, i en epost til Motor.

– Antallet nyannonserte biler øker, men omløpshastigheten stiger enda mer. Markedet klarer rett og slett ikke å fylle på med nye objekter like raskt som de forsvinner, skriver han videre.

Flere elbiler

Nå er det for første gang i historien flere biler med elektrisk motor for salg på Finn enn biler som kun går på bensin eller diesel.

Mandag var det 17.000 elbiler og 11.400 hybridbiler for salg. Det gir et totalantall på 28.400 biler med elektrisk motor.

Til sammenligning er det bare 10.000 bensinbiler og 14.000 dieselbiler for salg, totalt 24.000.

– Tydelig trend

Det er stor etterspørsel etter de stadig færre bensin- og dieselbilene som er hovedårsaken til fallet i bruktbiler for salg.

– Trenden er tydelig. Antallet biler med fossile drivlinjer synker, mens etterspørselen fortsatt er høy. Det ser vi også på prisutviklingen, fossile biler holder seg godt i pris, mens snittprisen for brukte elbiler på Finn har gått ned, skriver Dahlgren.

Elbiler faller i pris

Ferske tall fra Finn viser at bensinbilene stiger i pris, mens elbilene og hybridbilene synker i pris.

Fra 2023 til 2024 steg gjennomsnittsprisen på bensinbiler med 1,2 prosent, mens prisene på dieselbiler sank med 1,2 prosent. På hybridbiler sank prisene med 2,4 prosent.

Prisene sank imidlertid klart mest på elbiler.

Fra 2023 til 2024 sank gjennomsnittsprisen på elbiler med 12,3 prosent, ifølge Finn.

– Det er forventet at elbiler faller mer i pris, siden de generelt er av nyere årgang. Men nedgangen er større enn den burde vært. Hovedårsaken er prisjusteringene i nybilmarkedet. Det påvirker bruktbilprisene direkte, skriver Dahlgren.

Samtidig synes han det er interessant at bensinbilene har hatt en prisøkning, og at dieselbiler ligger såpass flatt i prisutviklingen.

– Disse bilene er blitt eldre, fordi det knapt kommer nye fossilbiler til markedet. I tillegg har bruktimporten vært lav på grunn av svak kronekurs og høye priser i Europa. Prisutviklingen bekrefter dermed at etterspørselen etter fossilbiler fortsatt er sterk, og at den vil være det i lang tid fremover.

Flest elbiler

Men elbilene dominerer altså nå annonsemarkedet for bruktbiler.

– En viktig årsak til den raske tilveksten av elbiler er rekordsalget av nye biler i 2021 og 2022, hvor majoriteten var elbiler. Nå kommer disse bilene tilbake til markedet som brukte biler, sier Terje Dahlgren, og fortsetter:

– For å sette dette i perspektiv: Av de 50 mest annonserte bilmodellene på Finn i fjerde kvartal i 2024, var hele 68 prosent elbiler. Av disse igjen var 62 prosent fra modellårene 2021 og 2022.

PS: Finn er det dominerende nettstedet for salg av bil i Norge. Men det er flere salgskanaler. Autodb har 25.000 biler for salg nå, mens det nye nettstedet Drive har 14.000 biler.