Denne historien viser at du bør sjekke hvilke dekk du får
når du kjøper bruktbil.
En kvinne fra Vestlandet kjøpte en ett år gammel MG for
265.000 kroner fra bruktbilforhandleren Grandahl Bil i Østfold. Ifølge
kontrakten skulle bilen leveres med sommer- og vinterdekk.
«ALL SEASON»: På dekkene som bilkjøperen fikk står det «all season», som er helårsdekk.Bilde fra klagesaken
Men da vinterdekkene skulle skiftes ut med sommerdekkene,
oppdaget bruktbilkjøperen at det ikke var sommerdekk hun hadde fått – men helårsdekk.
Dette er dekk som frarådes brukt i Norge, fordi de har
for dårlige egenskaper både på sommeren og vinteren.
Helårsdekk var ikke det eneste som viste seg å være
mangelfullt på MGen vestlandskvinnen kjøpte.
Ifølge kjøpekontrakten skulle lakken på bilen være
keramisk behandlet. Det viste seg at det ikke stemte.
Hun oppdaget også at bilen var bruktimportert. Men hun
fikk ikke vite om dette før hun kjøpte bilen.
Dette er en opplysning bilkundene skal få, fordi biler som
er bruktimportert, gjennomgående har lavere verdi på bruktmarkedet.
Annonse
Svarte ikke
Kvinnen fikk ikke hjelp da hun klaget til
bilforhandleren. Hun sendte derfor saken sin til forbrukermyndighetene. Men
heller ikke Forbrukertilsynet og Forbrukerklageutvalget fikk svar da de tok
kontakt med Grandahl Bil.
Det hjelper imidlertid ikke å forholde seg taus ovenfor
myndighetene. Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kvinnen skal få heve
kjøpet, og få tilbake pengene sine.
Utvalget mener at det er en mangel at hun fikk helårsdekk, og at bilen ikke var lakkbehandlet, slik det ble lovet. Dessuten mener
Forbrukerklageutvalget at bilforhandleren holdt tilbake informasjon om at bilen
var bruktimportert.
– Ikke hevingsgrunn
Bilforhandleren vil ikke godta at bilkjøperen får heve
kjøpet.
– Kunden er nå tilbudt dekk, keramisk konservering av
lakken og kompensasjon for manglende opplysninger, eller eventuelt et
pengebeløp samlet for disse forhold, sier Klaus Grandahl, daglig leder og
medeier av Grandahl Bil, til Motor.
Hvis ikke kunden kan godta det, vil de ta saken til
tingretten.
Annonse
– Svikt
Motor har også spurt om hvorfor de ikke opplyste om at
bilen var bruktimportert, hvorfor de leverte helårsdekk, og hvorfor de ikke
foretok den lovede lakkbehandlingen. Det svarer han ikke på. Men han beklager
kundebehandlingen.
– Her har det vært svikt i våre interne rutiner. Vi
beklager vår håndtering av denne saken, og vi har satt i gang arbeid for å
bedre våre rutiner.
– Men når dere vedgår manglene og beklager for manglende
svar, hvorfor kan dere ikke bare akseptere vedtaket fra Forbrukerklageutvalget,
ta bilen tilbake og betale ut pengene?
– Vi kan ikke se at nevnte mangler er hevingsgrunn.