BMW-MOTOR: Åpent panser på en BMW på verksted.

«Brukerfeil», hevdet selgeren:

Motoren havarerte etter fire dager

Fire dager etter kjøpet av en BMW til 290.000 kroner havarerte motoren. På verkstedet fikk den nye eieren beskjed om at reparasjonen vil koste i underkant av 290.000 kroner.

Publisert

Kjøp av eldre bruktbiler kan by på overraskelser. Det fikk kjøperen av en 10 år gammel BMW 5-serie erfare.

24. juli i fjor overtok mannen BMW-en. Natt til 29. juli, fire dager senere, havarerte motoren. En merkeforhandler konkluderte med behov for reparasjon som altså ville kostet like mye som hele bilen kostet.

Selgeren av bilen, en annen privatperson, ville imidlertid ikke betale for utbedring av motorhavariet.

Han mener den nye eieren har brukt bilen feil på den korte tiden han har eid den, og at bilen var i «topp stand» da den ble solgt.

Tette smørekanaler

Ofte stiger verkstedregningene og blir høyere enn vi først håper. Men BMW-eieren opplevde – heldigvis for ham – det motsatte.

Merkeverkstedet trodde først at årsaken var registerhavari. En ny undersøkelse samme sted et halvår etterpå viste imidlertid at det likevel ikke var tilfellet. Årsaken til motorhavariet var ifølge verkstedet tette smørekanaler i motorblokken.

Merkeverkstedet anbefalte fortsatt bytte av motor.

Ikke brukerfeil

Kjøperen av bilen gikk til tingretten og krevde å få heve kjøpet og få tilbake alle pengene sine.

I Trøndelag tingrett har han ikke fått medhold i dette kravet.

Men i den ferske dommen fra tingretten får kjøperen medhold i at det ikke er hans bruk av bilen de fire dagene etter kjøpet som er årsaken til feilene på bilen. Tingretten mener det i retten er bevist, gjennom vitneutsagn, at feilen var der ved kjøpet.

Skjønnsmessig avslag

Tingretten har dømt den private selgeren av bilen til å betale det jurister kaller et skjønnsmessig prisavslag, på 110.000 kroner. Det dekker deler av reparasjonen.

Ifølge et pristilbud kjøperen av bilen har fått, vil det koste cirka 165.000 kroner å bytte til en nyoverhalt byttemotor på BMW-en, som hadde gått 194.000 kilometer da den havarerte.

I tillegg er kjøperen tilkjent 18.000 kroner i kostnader han hadde på verksted for å finne ut hva som var galt med bilen.

Mest lest på Motor.no: