GJØR DET FREMKOMMELIG: Snørydding koster, men den må være avtalt.
Foto: TERJE BENDIKSBY/NTB
Konflikt om snøbrøyting:
Brøytet uten avtale – og sendte regning
Brøytefirmaet fortsatte å rydde snø hele vinteren, uten at det var inngått avtale.
I fire år hadde en trøndersk kvinne kjøpt brøytetjenester
av et lokalt firma. Før en ny vintersesong sendte firmaet ut forespørsel til alle
kundene sine – inkludert kvinnen – om de fortsatt ønsket snørydding.
Kvinnen hadde allerede engasjert et annet firma som hun
syntes både var billigere og bedre. Hun ba derfor ikke om pristilbud fra
firmaet hun hadde brukt gjennom noen år.
Likevel kom brøytebilen fra dette firmaet og brøytet hos
henne. Etter vinteren sendte de henne regning på 6750 kroner. Da den ikke ble
betalt, plusset de på purregebyr.
Nektet å ettergi
Mange av oss engasjerer lokale firmaer til å brøyte
oppkjørselen. Som oftest går det greit, men i dette tilfellet nektet firmaet å
ettergi regningen. Kvinnen klaget først til Forbrukerrådet, som forgjeves
forsøkte å mekle mellom partene.
Nå har Forbrukerklageutvalget vedtatt at kvinnen skal
frifinnes for betalingsplikten, som det heter på juss-språket.
Forbrukerklageutvalget viser til at det ikke er inngått
noen avtale om brøyting, og dermed kan ikke brøytefirmaet fakturere henne.