INGEN BREMSESKIVE: På høyre side av forakselen var bremseskiven helt borte.

Se video:

Kjørte brøyte­bil med ødelagte bremser

– Her er det total mangel på vedlikehold, sier en sjokkert kontrollør i Statens vegvesen.

Publisert

En brøytebil med løftet skjær ble stoppet i kontroll ved Solbergtårnet rasteplass på E6 i Østfold forleden dag.

Men løftet skjær, som er trafikkfarlig for møtende kjøretøy, var ikke det verste. Brøytebilen ble tatt ut til såkalt utvidet kontroll. Der ble det først slått fast at bilen var for tung.

Deretter ble det avdekket store feil på hengeren til brøytebilen. På forakselen på venstre side, og på begge sider på bakakselen, var bremseskivene defekte, delt og delvis borte.

På høyre side av forakselen var bremseskiven helt borte. Det var heller ikke luft i luftfjæringssystemet.

– Bremsevirkningen var lik null. Her er det total mangel på vedlikehold, sier kontrolleder Øyvind Ivar Grotterød i Statens vegvesen.

Hovedbildet øverst i artikkelen viser at bremseskiven manglet helt ved ett av hjulene.

I denne videoen kan du se hvordan de andre bremseskivene var:

Begjært avskiltet

Hengeren på brøytebilen ble begjært avskiltet for seks år siden, i mars 2019, fordi det manglet EU-godkjenning. I 2020 ble det heller ikke betalt en pålagt omregistreringsavgift.

Hengeren på brøytebilen fraktet saltet som strøs på veiene. Den ble avskiltet på stedet. Sjåføren er politianmeldt etter de alvorlige funnene.

– I Statens vegvesen ser vi viktigheten av brøyting og salting på veiene. Men når kjøretøyene som brøyter og salter er så trafikkfarlige som dette, er vi fornøyd med å luke det ut av trafikken, sier Grotterød.

– Sjåførens ansvar

Brøytebilen ble kjørt av en underentreprenør til hovedentreprenør Mesta. For underentreprenøren får denne saken konsekvenser.

 – Vi har tatt dette videre med hovedentreprenøren vår, og det er nå satt inn en annen godkjent henger på denne brøytebilen, opplyser byggeleder i driftsavdelingen til Statens vegvesen, Kim Eirik Kongshaug, til Motor.

Han påpeker at det er sjåføren som kjører, som har ansvaret for at kjøretøyet både er godkjent og trygt.

Statens vegvesen vil ikke opplyse om navnet på underentreprenøren.