INGEN BREMSESKIVE: På høyre side av forakselen var bremseskiven helt borte.
Foto: STATENS VEGVESEN
Se video:
Kjørte brøytebil med ødelagte bremser
– Her er det total mangel på vedlikehold, sier en sjokkert kontrollør i Statens vegvesen.
En brøytebil med løftet skjær ble stoppet i kontroll ved
Solbergtårnet rasteplass på E6 i Østfold forleden dag.
Men løftet skjær, som er trafikkfarlig for møtende
kjøretøy, var ikke det verste. Brøytebilen ble tatt ut til såkalt utvidet
kontroll. Der ble det først slått fast at bilen var for tung.
Deretter ble det avdekket store feil på hengeren til
brøytebilen. På forakselen på venstre side, og på begge sider på bakakselen,
var bremseskivene defekte, delt og delvis borte.
På høyre side av forakselen var bremseskiven helt borte.
Det var heller ikke luft i luftfjæringssystemet.
– Bremsevirkningen var lik null. Her er det total mangel
på vedlikehold, sier kontrolleder Øyvind Ivar Grotterød i Statens vegvesen.
Hovedbildet øverst i artikkelen viser at bremseskiven manglet helt ved ett av hjulene.
I denne videoen kan du se hvordan de andre bremseskivene var:
Begjært avskiltet
Hengeren på brøytebilen ble begjært avskiltet for seks år
siden, i mars 2019, fordi det manglet EU-godkjenning. I 2020 ble det heller
ikke betalt en pålagt omregistreringsavgift.
Hengeren på brøytebilen fraktet saltet som strøs på veiene.
Den ble avskiltet på stedet. Sjåføren er politianmeldt etter de alvorlige
funnene.
– I Statens vegvesen ser vi viktigheten av brøyting og
salting på veiene. Men når kjøretøyene som brøyter og salter er så
trafikkfarlige som dette, er vi fornøyd med å luke det ut av trafikken, sier
Grotterød.
– Sjåførens ansvar
Brøytebilen ble kjørt av en underentreprenør til hovedentreprenør
Mesta. For underentreprenøren får denne saken konsekvenser.
– Vi har tatt
dette videre med hovedentreprenøren vår, og det er nå satt inn en annen
godkjent henger på denne brøytebilen, opplyser byggeleder i driftsavdelingen
til Statens vegvesen, Kim Eirik Kongshaug, til Motor.
Han påpeker at det er sjåføren som kjører, som har ansvaret
for at kjøretøyet både er godkjent og trygt.
Statens vegvesen vil ikke opplyse om navnet på
underentreprenøren.