Det viser en ny undersøkelse utført av Vauxhall – et erkebritisk merke, i hvert fall i navnet. Ellers i Europa står det jo stort sett Opel på de samme bilene.
Gitt sin britiske profil har likevel Vauxhall sett seg nødt til å lage en guide for skikk og bruk under lading utenfor hjemmet.
Har du tilbrakt noen minutter i Storbritannia, vet du hvorfor. En ny køsituasjon gjør selvsagt verdens mest kø-strenge folkeslag lettere nervøse.
Guiden er full av råd som den jevne, norske elbilist vil tenke på som selvsagte:
● Respekter 80-prosent-grensen og sørg for å være tilbake i tide.
● Sett deg inn i nødvendige regler.
● Rydd pent etter deg.
● Parker riktig på plassen, innenfor linjene.
Det siste er ikke nødvendigvis så lett, viser det seg.
Ifølge Vauxhalls undersøkelse har 40 prosent av elbileiere et kjøretøy som er for stort for den angitte plassen ved ladestasjonene.
For disse er rådet å bli værende ved bilen.
Annonse
Prat om været!
Noen anvisninger skiller seg kanskje litt fra hva du er vant til i Norge. De fleste har med kommunikasjon å gjøre.
Bilprodusenten oppfordrer til ...
● å forhøre seg muntlig om hvor køen begynner,
● å si ifra høflig hvis noen er i ferd med å fullade,
● å ha en indikator liggende synlig i bilen, tilsvarende en typisk p-plass-pil, for å vise når bilen skal være ferdig – og selvsagt ...
● å småprate ved ladestasjonene. Gjerne om været. Det skulle bare mangle.
Vauxhall har også spurt elbileiere om hva de vil tenke hvis noen som trenger mindre strøm enn dem, ber om å komme først.
Det viste seg at over halvparten, 55 prosent, vil slippe vedkommende foran seg.
Prinsippet blir sammenliknet med handling på et supermarked, når man selv har full vogn og noen kommer med et par småting i hendene.
Da er det høflig å vinke dem forbi, er den britiske konklusjonen.
PS: Det var 599.000 elbiler i Norge ved årsskiftet, ifølge Statistisk Sentralbyrå. Utbredelsen i Storbritannia er klart mindre, relativt sett, men det absolutte antallet er høyere – cirka 780.000.