SKADELIG: Mange bremsesystemer avgir metall, særlig kobber.

Ny studie:

– Bremse­støv kan være mer skadelig enn diesel­eksos

Bremsestøv kan skade lungene vel så mye som avgass fra dieselmotorer, viser fersk forskning. Det handler i stor grad om kobberpartikler.

Publisert

Forskerne ved Universitetet i Southampton har dyrket lungeceller i et laboratorium og utsatt disse for bremsestøv. 

Parallelt utsatte de celler for dieselavgasser, for sammenlikningens skyld.

Bremsestøvet førte til mest oksidativt stress, betennelse og generelle skader forbundet med luftforurensning. 

Kobber = verst

I sin konklusjon advarer forskerteamet mot en rekke forhold:

● At biler blir større og tyngre, hvilket fører til mer støv

● Mangelen på regulering på dette området – både med hensyn til hva som måles/vurderes og krav til komponentene som avgir støvet

● Det siste kan kokes ned til problem nummer én i denne sammenhengen: bruken av kobber. Det var kobberpartiklene som gjorde mest skade.

Såkalte organiske bremsekomponenter var verst, keramiske nest verst. Keramiske hybrider og lav-metall-komponenter kom best ut.

Forskerne mener noe bør gjøres for å unngå kobberutslippene og viser blant annet til nye, lovende forsøk med rustfritt stål.

Bekrefter funn

Resultatene kan og bør sammenholdes med denne fem år gamle studien fra Universitetet i Cambridge. Her ble utslippene testet spesifikt på immunceller. Resultatet var i store trekk det samme – svevestøvet var verst.

En av studiens begrensninger må nevnes: Det er altså de antatt skadelige metallene som er studert. Både svevestøv fra bremser og partikler i dieseleksos inneholder mye annet, også dette potensielt skadelig.

Her er forskningsrapporten i sin helhet.

Saken er også omtalt av The Guardian, Technologiy Networks og Vi Bilägare