Trendskifte i Europa:
Bråstopp for elbilsalget
Elbilsalget faller kraftig i Europa. Høye priser og endringer i støtteordninger slår inn over hele Europa.
Nettstedet Bilbransje24.no skriver fredag om et kraftig fall i elbiletterspørselen i Sverige.
Hos svenskene er det (som i Norge) dystre utsikter for det generelle bilsalget i 2024, og en prognose fra bransjeorganisasjonen Mobility Sweden anslår en nedgang på 17 prosent fra 2023.
– Vi er i en lavkonjunktur, og når vendepunktet kommer, har mye å si for hvordan dette ender. Samtidig ser vi at regjeringens klimatiltaksplan ikke gir den tydelige retningen som bransjen selv etterspør, sier sjeføkonom Sofia Linder i Mobility Sweden.
Nå venter svenskene en nedgang i elbilandelen fra 39 til 35 prosent av nybilsalget.
– Dette er et bekymringsfullt trendbrudd, men en viktig faktor for denne vurderingen er at etterspørselen etter elbiler blant privatkundene har bråbremset, sier Linder.
Hvorfor?
Pris.
– Det er et stort hinder at elbilene fortsatt er mye dyrere enn de tilsvarende fossil-alternativene, sier Linder.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Fall i Europa
Også for det vesteuropeiske markedet samlet ser vi et trendskifte.
Selv om salget av batterielektriske biler økte med 28 prosent (1,96 millioner biler) i Vest-Europa fra 2022 til 2023, så falt tallene kraftig i desember, skriver Schmidt Automotive Research i sin seneste rapport.
Volumet i desember 2023 var 25 prosent lavere enn samme måned i 2022 – og utviklingen i november varslet om trenden.
Det var en nedgang i registreringstallene for siste kvartal som helhet på fem prosent fra samme kvartal i 2022.
Politiske hodepine
Etter et 2022 med gode insentiver i de fleste vesteuropeiske landene, har myndighetene snurpet igjen pengesekkene.
Det rammer særlig elbilmarkedet, fordi disse bilene ennå er dyrere enn tilsvarende biler med forbrenningsmotor. De færreste land har både vilje og evne til å gi elbilene så gunstige rammebetingelser som Norge, hvor regnestykkene for bilholdet er elbilenes sikreste trumfkort.
Samtidig åpner konkurransen fra Kina for krevende avveininger i alle som har en bilindustri av betydning. I land som Tyskland, Spania og Frankrike representerer kinesiske billigbiler en trussel for sysselsettingen i nøkkelindustrier.
Det kan få store politiske konsekvenser.
«Proteksjonisme og rabattordninger er ventet å spille en nøkkelrolle i 2024, som det gjorde på 1980-tallet», skriver analytiker Matthias Schmidt i siste «European Electric Car Study».