Euro NCAP:
Bråstopp i nye krasjtester etter nye krav
Når Euro NCAP kommer med nye krav i sine tester, faller antallet bilmodeller som testes.
Euro NCAP krasjtester nye bilmodeller for å vurdere hvor sikre de er. I fjor var antallet biler som ble testet svært mye lavere enn året før – 18 mot 73 bilmodeller i 2022.
En talsmann for Euro NCAP sier til Autocar at de mener forklaringen på nedgangen er åpenbar:
– Produsentene var ivrige på å få bilmodellene deres testet i 2022, slik at de klarte kravene før testrutinene ble forandret i 2023, med introduksjonen av nye og mer utfordrende testscenarioer.
Forandringene i testrutinene blir kommunisert lenge i forveien og Autocar skriver det er helt tydelig at bilprodusentene tar hensyn til dette i timingen når de skal lansere nye modeller. Dermed blir det store antall året før testene får nye elementer, og langt færre det året de innføres.
På bakgrunn av dette var det ingen overraskelse for Euro NCAP at tallene i fjor var så lave.
– Det er ikke uvanlig at produsentene trenger litt tid til å forstå hvilke krav som må til for å oppnå fem stjerner. Vi har sett slike avvik i testvolum flere ganger det siste tiåret.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?