KLISTREMERKE: Møller Bil har satt på dette merket på dashbordet på bilen til Remy Kaastad.

Brannfare i Audi e-tron:

Remy har kjørt snart ett år med dette merket

Helt siden april i fjor har Remy Kaastad kjørt rundt med dette merket på sin Audi. NAF reagerer på den lange ventetiden.

Publisert Sist oppdatert

Remy Kaastad på Hadeland har siden 4. april i fjor måttet kjøre rundt med klistremerke om at han ikke kan lade bilen til mer enn 80 prosent.

Møller Bil har plassert ett klistremerke på dashbordet hans, og ett ved ladeluka.

Årsaken er at elbilbatteriet kan være brannfarlig, og at begrenset lading reduserer brannfaren.

KUN 80 PROSENT: Også ved ladeinntaket har Møller Bil satt på et klistremerke.

– Dette er jo kjedelig når vi skal på lengre turer, spesielt nå på vinteren. Audi e-tron er jo langt fra noen rekkeviddevinner, sier Kaastad.

Han kjøpte bilen våren for to år siden, da den var fire år gammel. I nesten halvparten av tiden har han hatt ladebegrensningen, og de kjipe klistremerkene.

NAF kritisk

Vigdis Svennungsen, senioradvokat i NAF Advokat, blir overrasket når hun får høre om den langvarige lade­begrensningen.

– Dette er en mangel, som skal utbedres innen rimelig tid. Nesten ett år er ikke innen rimelig tid. Rekkevidde er viktig. Bileierne skal forvente å kunne lade bilene sine til 100 prosent, og ikke til bare 80 prosent, sier Svennungsen.

Hun forstår at det må være kjedelig både med lade­begrensningen, og å måtte ha slike klistremerker lett synlig i bilen.

Motor har spurt importøren Harald A. Møller hva de synes om kritikken fra NAF. De sier ikke noe om dette – se svarene lengre nede i saken.

Får ikke svar

Bakgrunnen for ladebegrensningene er at elbilbatteriet kan overopphetes og begynne å brenne. Ifølge det svenske bransjenettstedet Carup har det vært flere branner på disse Audiene. Redusert lading minsker belastningen på batteriene. Problemet skal løses med ny programvare.

Den potensielt farlige feilen på batteriene til Audi e-tron ble kjent i fjor. Kundene må smøre seg med tålmodighet. 

Motor har snakket med flere Audi e-tron-eiere. En annen av dem har hatt forbud mot å fullade siden juni i fjor.

– Jeg får ikke noen konkrete svar når jeg spør når det skal være i orden. Merkeverkstedet sier de samler og analyserer data, sier Audi-eieren.

– I orden

Møller Bil har to ganger kontrollert batteriet på Audien til Remy Kaastad. De fant ingen feil med batteriet.

– Kontroll av høyvoltsbatteriet viser at det p.t. er i orden, har kundebehandleren to ganger skrevet i en melding til Kaastad, som Motor har lest.

Men likevel får han ikke fjerne klistremerkene og lade til 100 prosent.

– Ladegrensen forblir 80 prosent til endelig programvare er lagt inn, skriver kundebehandleren.

Allerede i fjor sommer fikk Kaastad beskjed om at han får beskjed så fort programvaren er klar for installasjon. Siden september har han ikke hørt noe.

Han vil heller ikke ta sjansen på å lade til over 80 prosent, selv om han og familien vinterstid sliter med å få mer enn 200 kilometers rekkevidde.

– Jeg vil jo ikke miste resterende garanti på batteriet.

«Begrenset antall»

Kaastads bil har vært til undersøkelser hos Møller Bil på Gjøvik. Daglig leder Finn J. Johansen ønsker ikke å svare på spørsmål og henviser til importøren Harald A. Møller.

Motor har spurt importøren om hvor mange Audi-eiere som må ha klistremerke, og når kundene kan regne med å få ny programvare, slik at de kan fjerne klistremerkene.

Audis kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther hos importøren skriver i en epost at det gjelder «et begrenset antall» biler, og at det kommer en løsning «i løpet av inneværende kvartal».

Hun legger til:

– Selv om 80 prosent lading som hovedregel er anbefalt for alle elbileiere, har vi forståelse for at det er situasjoner der kunder har ønske om å lade til 100 prosent. Vi prøver selvsagt å imøtekomme kundene våre med løsninger i disse tilfellene, skriver hun.

Remy Kaastad har ikke fått tilbud om noen løsning. Han har ikke fått erstatningsbil eller lånebil når han har hatt behov for det.

– Kontrollen av batteriet tar fem timer hver gang. Begge gangene har jeg måttet ta meg fri fra jobb hele dagen, reise 50 minutter hver vei til forhandler, og vente til de er ferdige. De kunne ikke gi meg lånebil. Batteriproblemene har kostet meg unødvendig tid, penger og frustrasjon, sier han.