INGEN NEDGANG: Dyrere bompasseringer fører ikke til at vi kjører mindre.
Foto: Siv Dolmen
Analyse fra Fjellinjen:
Bomtakstene er hevet – men trafikken øker
Kraftige takstøkninger i bomstasjonene fører ikke til færre passeringer, men flere, viser analyse.
NAFs trafikantbarometer viser at halvparten av bilistene
mener bompengene
er blitt et økonomisk problem for privatøkonomien.
Men likevel kjører ikke bilistene mindre når takstene
øker. De kjører mer.
En analyse fra bompengeselskapet Fjellinjen viser at
antallet passeringer i de mange bomstasjonene i Oslo ikke har gått ned etter siste
års kraftige prisøkninger.
– Den eneste endringen vi ser, er at bilistene kjører mer
i helgene, spesielt på søndagene, sa administrerende direktør Janne Oddaker i
Fjellinjen, under et arrangement på Arendalsuka.
– Overraskende
Fjellinjen, som drifter de over 80 bomstasjonene i og
rundt Oslo, analyserte kjøremønsteret umiddelbart etter og ni måneder etter en
kraftig takstøkning i fjor.
– Takstene i Oslo økte i gjennomsnitt med 32 prosent. For
elbilene var takstøkningen på inntil 180 prosent. Med så kraftige økninger
trodde politikerne at adferden skulle påvirkes betydelig. De trodde på 10
prosent reduksjon i trafikken. Vi har fulgt nøye med, og resultatene
overrasker, sier Oddaker.
- Umiddelbart etter takstøkningen var det ingen
endringer i helgene, og kun en ørliten nedgang i ukedagene.
- Ni måneder etter den kraftige takstøkningen i
fjor høst, var trafikken på ukens fire første dager uendret fra før
takstøkningene.
- Fredager er det en ørliten nedgang, mens det er
en økning i trafikken i helgene – spesielt på søndagene.
– Får ikke med seg
– Dette minner meg om han som en gang sa til meg at han
fyller for 200 kroner uansett. Da merket han ikke økningene i drivstoffprisen
så godt, sier Svein Skovly, kommersiell direktør i Fremtind Service.
Fremtind Service er landets største selskap som utsteder
bompengebrikker, og som sender ut fakturaer for passeringer, samt krever inn
pengene.
Han tror årsaken til at kjøreadferden ikke forandrer seg, rett og
slett er at bilistene ikke får med seg endringene.
– Bompengefakturaene kommer nå litt hyppigere enn før, de
er litt større enn før, men bilistene får ingen direkte tilbakemelding på hvor
mye dyrere det har blitt. Det tar jo også en stund før fakturaene for
passeringene kommer, sier Skovly.