BOBIL-VEKT: Nyttelast-kapasiteten på bobilene er vesentlige opplysninger for eierne.

Bobil-tall stemte ikke:

Feil­informerte om vekt – tapte sak tre år etter salget

Bobilfirmaet annonserte bobilen med en nyttelastkapasitet på 930 kilo. I virkeligheten hadde den flere hundre kilo mindre.

Publisert

Den mannlige kunden kjøpte den luksuriøse, nye og flotte bobilen til 1,4 millioner kroner. I annonsen og i vognkortet sto det at bobilen fra merket Hymer har en nyttelastkapasitet på 930 kilo.

Over tre år etter kjøpet, høsten 2020, så kjøperen medieoppslag om nyttelast på bobiler. Motor har skrevet en rekke artikler om temaet, blant annet denne om bobilen som var så tung av utstyr, at det var ulovlig å ha med passasjerer og bagasje.

Da veide kjøperen bobilen sin, og fant ut at nyttelastkapasiteten ikke var 930 kilo, men cirka 340 kilo mindre.

Saksøkte

Mannen saksøkte bobilfirmaet og er i Møre og Romsdal tingrett nå tilkjent et prisavslag for den feilaktige informasjonen.

Bobilselgeren, Kroken Caravan, markedsførte bobilen med nyttelastkapasiteten som en grunnversjon av bobilen har, uten mye av det vanlige utstyret. Det er også denne vekten Statens vegvesen bruker i sine databaser.

Men dette er opplysninger som i praksis ikke er riktige.

Ifølge rettsreferatet fikk ikke kjøperen informasjon om innholdet i en erklæring som produsenten sender med bobilene. I denne erklæringen oppgis bobilens faktiske vekt, inkludert ekstrautstyret.

Tingretten mener derfor annonsen var villedende.

Får prisavslag

I dommen pekes det også på at etter de mange oppslagene om nyttelast-kapasitet i bobiler, har bobilfirmaet endret annonsene sine, slik at de nå ikke skal være villedende.

Bobilkunden er i tingretten tilkjent et prisavslag på 150.000 kroner. I tillegg må bobilselgeren betale både sine egne og kundens saksomkostninger, som bare for kunden utgjør 145.000 kroner.