Åge Martin ble overrasket:
– Bilselgeren sa ikke at bilen vår besto av to biler
I kjøpekontrakten sto det ingenting om at bruktbilen var oppbygd av to biler. Nå møtes kjøperen og selgeren i retten.
– Jeg har spurt. Men jeg har ikke fått vite hvilke komponenter som er fra den ene eller den andre bilen, forteller bruktbilkunde Åge Martin Natterøy-Sævareid.
For tre år siden kjøpte han og ekskona det som da ble annonsert som en seks år gammel Volkswagen Caddy av bruktbilforhandleren Etne Auto.
Prisen var 255.000 kroner.
Etne Auto er både bruktbilutsalg og verksted. De hadde forut for salget gjenoppbygget bilen med komponenter fra en bruktimportert svensk bil og fra en kondemnert norsk bil som hadde gått nesten 350.000 kilometer.
– Irriterende
Gjenoppbyggingen er godkjent av Statens vegvesen. Men i kontrakten står det kun at bilen som Natterøy-Sævareid og ekskona kjøpte, er bruktimportert. Det står ingenting om at bilen består av deler fra en annen bil med svært lang kjørelengde.
– Det er irriterende at jeg ikke vet hvilke komponenter som er fra hvilken bil, sier Åge Martin Natterøy-Sævareid – som også bor i Etne, i samme vestlandsbygd som bilforhandleren holder til.
Overrasket
Natterøy-Sævareid ble kjent med bilens forhistorie da han skulle bytte den inn i en ny bil hos en merkeforhandler.
– De skrev tilbake til meg på epost at med denne bilens historikk ville de ikke ha den.
Åge Martin Natterøy-Sævareid ble svært overrasket over tilbakemeldingen og begynte å grave i bilens forhistorie.
Han og ekskona viser til at en gjenoppbygd bil er mye mindre verdt, og de har krevd å få heve bilkjøpet – og få pengene tilbake.
Flere artikler om bruktbil:
Får kritikk
I Forbrukerklageutvalget – som behandler konflikter i bruktbilhandelen – har de fått medhold.
Forbrukerklageutvalget skriver i sitt vedtak at Etne Auto har forsømt sin opplysningsplikt når de ikke har gitt kundene skriftlig informasjon om gjenoppbyggingen.
Slike vesentlige opplysninger har en næringsdrivende bruktbilselger ansvaret for å gi.
– Selgeren kunne enkelt ha sørget for at en så sentral opplysning ble gitt skriftlig, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Forbrukerklageutvalget har vedtatt at bruktbilkjøpet skal heves. Det innebærer at kundene skal få tilbake hele kjøpesummen pluss renter, mot at de gir bilen tilbake til Etne Auto.
– Ren forglemmelse
Bruktbilselgeren vil imidlertid ikke godta vedtaket og anker inn for tingretten.
– Bildet er litt mer nyansert, sier daglig leder og eier Ole Martin Grindheim når Motor ringer ham.
– Det som er klinkende klart, er at kundene visste om dette. Ekskona fikk muntlig beskjed ved kjøpet om hvordan bilen er oppbygd. Tabben fra min side er at jeg ikke anførte dette i kjøpekontrakten. Det var en ren forglemmelse.
Han forteller at han har tilbudt kundene å få bytte inn bilen for ca. 200.000 kroner, men at han ikke vil godta heving av kjøpet. Derfor tar han konflikten til tingretten.
Mest lest på Motor.no:
I et skriv til forbrukermyndighetene hevder han også at gjenoppbyggingen ikke har noen bruksmessig betydning.
Han viser dessuten til at hvem som helst, også kjøperne, får informasjon om gjenoppbygningen ved å gå inn på nettsidene til vegvesenet og taste inn registreringsnummeret.
Byttet komponenter
Bruktbilselgeren har altså fått et vedtak i Forbrukerklageutvalget mot seg for ikke å ha opplyst om at bilen han solgte er bygget opp av to biler.
Nå hevder han overfor Motor at det ikke lenger er noen deler fra den kondemnerte norske bilen med en kjørelengde på nærmere 350.000 kilometer i Caddyen.
– Da bilen ble godkjent av Statens vegvesen, hadde den motor, gir og forstilling fra den norske bilen. Men etter at den ble godkjent og registrert – og før salget, byttet vi disse komponentene, fordi det var stor forskjell på kilometerstanden på den svenske og den norske bilen. Det ønsket vi ikke.
Kunden, Åge Martin Natterøy-Sævareid, er like klar på at han og ekskona uansett ikke ville kjøpt bilen dersom de hadde fått vite om gjenoppbyggingen.
– Det er jo ikke ulovlig. Gjenoppbyggingen er godkjent. Men bilen er dermed mye mindre verdt. Dessuten fikk vi ikke byttet den inn da vi prøvde. Merkeforhandleren ville jo ikke ha den.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?