Nybilleveringene har gått skikkelig trått i Norge så langt i år. Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det i første kvartal var en nedgang i antall førstegangsregistrerte nye personbiler på 22 prosent sett opp mot samme periode i 2023. Mars var ekstra ille med en halvering fra i fjor.
Historien er den samme i våre naboland, dog ikke så markant som i Norge.
– Det er interessant å merke seg at nybilsalget, eller antall førstegangsregistrerte nye personbiler, har falt i hele Skandinavia. Både i mars og i første kvartal sett under ett. Det viser at vi alle er i en økonomisk presset situasjon, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV i en pressemelding.
Svenskene hadde den laveste kvartalsnedgangen, på 4,7 prosent, mens nedgangen i Danmark var på 7,5 prosent.
Elbiler øker i Danmark
Danskene hadde derimot en markant andelsøkning på elbiler i første kvartal. Den økte fra 29,8 prosent i fjor til 41,1 prosent i første kvartal i 2024. I Sverige gikk andelen nye elbiler ned fra 36,4 prosent i 2023 til 31,5 prosent i første kvartal i år.
Solberg Thorsen mener elbilframgangen i Danmark skyldes insentiver som gjør det attraktivt å kjøpe elbiler.
– Det er en klar økning i elbilandelen, og viser at elbilene er i ferd med å bli dominerende på registreringsstatistikken i Danmark.
Han trekker fram at diskusjonen i Europa omkring økt elbilproduksjon nå går nye runder.
– De store bilproduksjonslandene, som Tyskland og Frankrike, sliter med å få det samme elbilgrepet i sine hjemmemarkeder som vi har fått i Norge og Skandinavia.
Annonse
Endrer strategi
Han peker også på at mange bilprodusenter går bort fra strategien om rask utfasing av biler med forbrenningsmotor og satser på en langsom overgang til elektrisitet.
– I «annerledeslandet» Norge ser elbilandelen nå ut til å ha stabilisert seg på 90 prosent.
Solberg Thorsen sier det er på tide å snakke om at en elbilandel på 90 til 95 prosent av nybilene kan være godt nok.
– Det er fortsatt en del som av ulike grunner trenger noe annet enn elbil. Den tøffe vinteren har vist at både hjemmehjelpen i kommunene og utrykningskjøretøy må fungere i ekstremvær.
Han mener det kan være fornuftig med en liten andel nye bensin- og dieselbiler ut fra samfunnssikkerhet og beredskapshensyn.
– Men for å holde nivået på drøyt 90 prosent i Norge framover, bør det fortsatt være noen incentiver som gjør det mest attraktivt å velge elbil.