TO KONTRAKTER: Da bilforhandleren solgte en slik bil, en Volvo XC90 2016-modell, utarbeidet de to kontrakter.

Fikk smekk:

Bilforhandler hadde to salgs­kontrakter

Bilforhandleren hadde to forskjellige salgskontrakter med forskjellig innhold. Det førte til en solid smekk, som nå koster forhandleren flere hundre tusen kroner.

Publisert

Da bilforhandleren «Ja Bilmegling» på Ski i Follo bisto en eier av en Volvo XC90 med salg av bilen, utarbeidet forhandleren én kontrakt med eieren, altså selgeren.

I denne kontrakten sto det at de bisto med et kommisjonssalg, og at de ikke er solidarisk ansvarlig med selger dersom det skulle dukke opp feil og mangler.

I den andre kontrakten, som bilforhandleren hadde med kjøperen av bilen, var det ingen informasjon om at bilen selges etter fullmakt eller i kommisjon.

Kjøperen hevder at han aldri fikk vite at bilen ble solgt i kommisjon, eller som et formidlingssalg.

– Kjøperen av bilen er ikke blitt gjort oppmerksom på at bilfirmaet bare opptrer som mellommann, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

121.000 kr

Bilkjøpet havnet hos forbrukermyndighetene etter at kjøperen av bilen, en mann fra Vestlandet, fikk store problemer med bilen. Da han hadde eid bilen i syv uker, dukket de første feilene opp på Volvoen – som var syv år gammel ved kjøpet.

Kjøperen var innom mange verksteder, hvor det ble avdekket stadig flere feil. 

Blant tingene det var feil på, var den adaptive cruisekontrollen, parkeringsbremsen, bakhjulsopphenget, elmotoren, giret, clutchen og bensinmotoren. På flere av verkstedene fikk han saftige verkstedregninger.

Men det toppet seg da et bilverksted påviste feil som det vil koste 121.000 kroner å reparere.

Avviste ansvar

Kjøperen ble ikke enig med bilforhandleren og tok saken til forbruker­myndighetene. Overfor Forbrukerklageutvalget avviste bilforhandleren ansvar, både fordi de mener det er slitedeler som har røket, fordi de hevder at de ikke har skjult noe overfor kjøperen, og fordi det var et videreformidlingssalg.

Forhandleren krevde at kjøperen i stedet skulle rette kravene sine mot privatpersonen som solgte bilen.

Men Forbrukerklageutvalget viser til kontrakten kjøperen har med bilforhandleren, hvor det ikke står at salget er et formidlingssalg.

Forbrukerklageutvalget mener dessuten det ikke var slitedeler som røk, og at feilene og manglene ikke var noe man burde kunne forvente.

Går på selgeren

Kjøperen kjøpte Volvoen for 429.000 kroner. Forbrukerklageutvalget har vedtatt at kjøperen skal få tilbake 419.000 kroner, og få levere bilen tilbake.

Bilforhandleren «Ja Bilmegling» sier til Motor at de aksepterer vedtaket.

Men nå vil de gå på den private selgeren av bilen og søke regress mot henne.

– Lærdommen vår av saken er vi må kontakte advokat og få utarbeidet en korrekt juridisk tekst som brukes i kontraktene ved kommisjonssalg og videreformidlingssalg, både ovenfor selgere og kjøpere. Dessuten vil vi gå videre med saken ovenfor selger, sier Arne Rønnes, innehaver av «Ja Bilmegling», som også går under navnet «Ja Bil».