MÅ BLA OPP: ACEA-sjef Luca de Meo frykter for heftige utlegg.

Italias regjering vil ha nye regler:

Bilfabrikantene frykter bøter på 170 milliarder

Europas bilprodusenter risikerer enorme bøter, fordi de ikke klarer utslipps­kravene. EUs planer må revideres allerede i 2025, mener den italienske regjeringen.

Publisert

Renault-sjefen Luca de Meo sier Europas bilprodusenter står i fare for å ryke på bøter for over 170 milliarder kroner, fordi fallende elbilsalg gjør det umulig å nå EUs utslippskrav.

Bøtene beregnes utfra det gjennom­snittlige CO2-utslippet på bilene som produseres.

Utslippskravet skjerpes fra 116 til 93,6 gram CO2 per km fra 2025.

– Overgangen til elektriske biler går bare halvparten så fort som den må for at vi skal klare disse kravene, sa de Meo i et intervju med en fransk radiostasjon i helgen.

De Meo, som er styreleder i den europeiske bilprodusentorganisasjonen ACEA, får støtte fra myndighetene i Italia, den falmende bilstorheten som danner europeisk baktropp for denne overgangen.

Statskontrollert

Statsråd Gilberto Pichetto Fratin advarte i helgen om at EUs målsetting vil føre til en kollaps for den europeiske bilindustrien – og kalte hele vedtaket absurd, ifølge Automotive News.

EU er diktert av en «ideologisk visjon og en statskontrollert tilnærming til beslutningsprosessen innenfor unionen», intet mindre, mener Forza Italia-politikeren, som er statsråd for miljø og energisikkerhet i Giorgia Melonis regjering.

Nærings- og utviklingsminister Adolfo Urso – fra Melonis parti Italias brødre – sier EU må starte arbeidet med å revidere utslippsreglene for bilindustrien allerede i 2025, ikke vente til 2026 som planlagt.

Pragmatisme

– Det usikre økonomiske landskapet som påvirker den tyske bilindustrien, viser at vi trenger en endring for at ikke hele den europeiske bilindustrien skal kollapse, sier Urso.

– Den ideologiske visjonen har feilet, nå trenger vi en pragmatisk holdning. Det må vi bare erkjenne, sier Urso.

Den italienske regjeringen mener medlemsstatene må få større frihet til å definere utslippsreglene og selv bestemme tempoet i skiftet til en utslippsfri bilpark utfra nasjonale forutsetninger.