STOREBROR SER DEG: Visste du at du overvåkes i moderne biler? Dette bildet er laget med kunstig intelligens.Illustrasjon: MIDJOURNEY AI
Dine data, dine valg:
«Vil du at noen skal følge med på alt du gjør og sier i bilen?»
Vi betaler ikke penger for å bruke
teknologitjenester som Facebook
og Google, men de er slett ikke gratis.
De viser oss annonser – og de samler
inn data om oss hvor enn vi ferdes.
Hva skjer med de opplysningene
du etterlater deg i bilen?
For langt fra alle oss som kjører bil, har et forhold til om
bilen er såkalt «connected» (oppkoblet) – og hva det betyr.
En undersøkelse som nylig er gjort for NAFs
paraplyorganisasjon FIA, hvor deltakere fra 11 europeiske land var med (ikke
Norge), viser at kun litt over en fjerdedel vet hva en oppkoblet bil er.
Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2023.
Mange er bekymret fordi de ikke føler at de har kontroll på
data som er samlet inn om dem, for eksempel via telefon eller kontaktliste – og
61 prosent husker ikke om de har underskrevet en kontrakt hvor tillatelse til å
«gi bort» data om seg selv var inkludert.
– Det betyr at bilen er koblet opp med en datasentral som
registrerer det aller meste som skjer med bilen og eventuelt hva du gjør,
hvordan du gjør det og ikke minst når du gjør det, sier Vigdis Svennungsen,
leder av NAF Advokat.
– Dette gjelder da også opplysninger du etterlater via
telefon eller navigasjonssystemet du bruker?
– Ja, sånn er det også i dag. Google bruker data fra deg til
å varsle om køer, for eksempel. Om mer «personlige» opplysninger har den
registrerte en rekke rettigheter til informasjon, innsyn og sletting. Men da må
du vite om rettighetene dine og hvordan du aktivt kan bruke disse.
– Hvordan kan dette være en problemstilling?
– Vil du at noen eventuelt skal følge med på alt du gjør og sier
i bilen? Det største problemet er at jeg som er eier av bilen, og da altså den
som genererer disse dataene, ikke har tilgang til disse, noen oversikt over hva
som registreres når eller hvem disse dataene deles med.
Sett fra forbrukerperspektiv registreres
bilen data om alt fra bedriftens drift til personlig informasjon om sjåfør/eier
i sanntid og lagrer dette på en ekstern «datasentral» som i de aller fleste
tilfeller eies av fabrikanten, sier Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i NAF
Advokat.
– Fordelen er at man har mulighet til å ha tjenester hvor man kan
bruke en app som nøkkel, til å styre, spore eller sjekke bilen. Bilen tar
kontakt med nødetater hvis man har vært utsatt for en ulykke, for eksempel,
sier han.
– Fabrikantene kan «beskytte» bilen ved å begrense tilgangen til
bilens diagnosedata. Det fordyrer og begrenser mulighetene for feilsøk og
eventuell reparasjon av et ikke merkeverksted.
Personvernforordningen (GDPR) i Europa gir klare
begrensninger for bilprodusentenes lovlige bruk av innsamlede data med
personopplysninger, i tillegg til at forbrukeren (den registrerte) altså har
klare rettigheter når deres personopplysninger samles inn.
Det stilles en rekke vilkår, men hva hvis man ikke er klar
over avtalen eller vilkårene?
– Tenker vi automatisk at vi er beskyttet fordi bilen er et
«privat» rom?
– Det er i hvert fall lett å glemme at noen kan «følge med»
på alt som sies og gjøres i bilen, samt kjørestil, kjøremønster, fart og
lignende. Vi oppfatter bilen som en privat sfære.
– Det har vært strid om denne informasjonen med tanke på
forsikring og forsikringsvilkår?
– Vi i NAF ønsker ikke at forsikringsselskapene får tilgang
til data i bil, til det er opplysningene for usikre. Vi har for eksempel sett
at det er svært vanskelig å bevise at en bil panikkbremset på grunn av en
feilvurdering fra programvare i bilen og dermed ikke var en brems som sjåføren
kunne lastes for. Dette er forhold som kan få følger for forsikringspremien, og
det kan også tenkes at tilsvarende data vil kunne gi feilaktig grunnlag for
avkortning i et forsikringsoppgjør fra selskapets side.
Annonse
Tilgang til informasjon
– Hvem ellers vil kunne få tilgang til informasjonen vi
legger igjen?
– Politiet vil kunne be om utlevering i forbindelse med
straffesaker, men vi vet ikke hvem andre dataene vil kunne deles med. Vi vil
anta at dataene brukes til produktutvikling, men vi vet ikke hva annet de
eventuelt brukes til.
Vigdis Svennungsen sier det er svært vanskelig å få nærmere
informasjon om dette.
– Det er noe vi i NAF Advokat jobber mye med sammen med våre
europeiske søsterorganisasjoner, via vår overordnede paraplyorganisasjon FIA,
sier Svennungsen.