TAPER FOR BILEN: Kollektivtilbudet er blitt dårligere i landets største byer, ifølge ny rapport.

Nye tall fra NAF:

Bilen tar inner­svingen på bussen i byene

Halvparten av de reisende mener kollektivtilbudet er for dårlig i storbyene, viser en ny rapport. Det er stillstand eller forverring i alle byområdene, mener NAF.

Publisert Sist oppdatert

ARENDAL (Motor): – Dette bør være en kraftig vekker for politikerne. Buss, tog og bane taper mot bilen i nær sagt alle norske byer, sier Ingunn Handagard, pressesjef i NAF.

Rapporten som Transportøkonomisk Institutt (TØI) har laget for NAF, ble lagt frem under Arendalsuka tirsdag.

Undersøkelsen viser at reisetiden øker fra bosted til arbeidsplass i alle de store byene.

Det skjer samtidig som bompengebelastningen har økt.

– Bompengekostnadene i byene har økt fra 6,8 milliarder i 2019 til 8,8 milliarder i 2023, en inflasjonsjustert økning på 10 prosent. Men er det slik at bompengene hjelper folk å ta kollektivt? Nei, det er ingen klar sammenheng mellom høye bompenger og bedre kollektivtilbud. I mange områder av Oslo ser vi både et dårlig kollektivtilbud og høye bompenger. Det samme ser vi for eksempel i Fredrikstad, som er en veldig typisk representant for en mindre norsk by med bompenger, sier Handagard.

Stillstand

TØI gjennomførte en tilsvarende undersøkelse for NAF for fem år siden. Funnene er ikke oppløftende.

– Det er stillstand eller forverring i alle byområdene, sier Ingunn Handagard.

– Utkantene av bykjernen rundt Oslo er et eksempel på områder hvor reisetiden med kollektivt har økt. Og vi ser den samme utviklingen i Trondheim, byen som har hatt det kanskje beste kollektivtilbudet. Det er et tankekors at dette skjer etter fem år hvor det er brukt mye ressurser på å få folk over på kollektiv, sier Handagard.

Undersøkelsen sier ikke noe om hva slags reisevalg folk faktisk gjør, men beregner sannsynligheten for at man velger det ene eller det andre. 

Samtidig har TØI har undersøkt om hvilke forbedringer som vil ha effekt.

– I Oslo vil færre bytter ha stor effekt, som det gjør i nesten alle de store byene, og i 2023 må du bytte oftere på en gjennomsnittlig reise fra hjem til jobb enn i 2019. I de mindre byene er behovet først og fremst flere avganger, sier Handagard.

«Ikke godt nok»

Rapporten sammenlikner reisetider med bil og kollektiv i Norges 13 største byer, justert for antall bytter, trengsel og kø.

Tilbake i 2019 fant TØI i en tilsvarende undersøkelse at 37 prosent av innbyggerne i byene ikke hadde et godt nok kollektivtilbud.

I 2024 svarer 49 prosent av de reisende at tilbudet ikke er godt nok.

– Rapporten viser at halvparten av innbyggerne i og rundt de største byene ikke har et godt nok kollektivtilbud. De reisende må tåle flere ulemper og lengre reisetid enn for fem år siden. Det er kritikkverdig at ikke byene lykkes bedre, når politikerne har klare mål om at folk skal sette fra seg bilen, sier Handagard.

Store forskjeller

Ifølge rapporten er det store forskjeller mellom byene:

I Oslo svarer 88 prosent at de har et godt nok kollektivtilbud på reiser til sentrum. 

For de andre storbyene er tallene dramatisk mye svakere:

  • Bergen 56 prosent.

  • Stavanger 57 prosent.

  • Trondheim 67 prosent.

  • Bodø 47 prosent.

  • Kristiansand 44 prosent.

  • Drammen 43 prosent.

  • Tromsø 26 prosent.

  • Arendal 0,2 (!) prosent.

– Det er oppsiktsvekkende at selv storbyene sliter med å få på plass et konkurransedyktig tilbud. I mindre byer er det svært få som har gode nok alternativer til bilen, sier Handagard.