Bileieren var ikke fornøyd:
Klaget på dårlig trimming – fikk medhold
Da bileieren mente han ikke fikk en sprekere bil, angret han seg – og fikk medhold i at han kunne få tilbake pengene for utført trimming.
– Man har angrerett for enkelte tjenester. Men det er lite kjent, og vi får veldig få henvendelser om dette, sier advokat Jens Christian Riege i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.
En mann i Østfold slo til da en arbeidskollega av mannen fikk trimmet bilen sin på arbeidsplassens adresse.
Dette ville også han få utført, og han ba trimmefirmaet om å modifisere motoren hans.
Økt forbruk?
Mannen ble forespeilet 60 ekstra hester og lavere forbruk.
Men bare etter få dager måtte han konstatere at bilen ikke hadde blitt sprekere. Forbruket økte også, mente han, fra 0,74 liter på mila til over 0,8.
Han klaget og sa han ville benytte angreretten.
Det nektet firmaet som sto bak modifiseringen, og dermed endte modifiseringen i Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter bilkjøp.
3990 kr.
Forbrukerklageutvalget har gitt mannen medhold i at han har angrerett, siden avtale om modifisering ble gjort utenfor modifiseringsfirmaets firmaadresse.
For å ha angrerett i henhold til loven må du handle utenfor forretningens forretningsadresse, som på nett, på døra, i gata, eller liknende.
Mannen får derfor tilbake de 3990 kronene han betalte.
Advokat Jens Christian Riege i NAF minner om at modifisering kan skape problemer med hensyn til godkjenning av bilen og forsikring.
– Uavhengig av om man benytter angreretten, som i dette tilfellet, eller ikke, er det kurant å få programmert bilen tilbake slik den var, sier han.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?