Tapte i tingretten:
Morten ble dømt fordi verkstedet ikke tok oljeskift
Morten Myrvang er dømt til å betale et kraftig prisavslag til kjøperen av bilen, fordi merkeverkstedet ikke skiftet olje da bilen var på service.
Denne saken viser hvor viktig det er å få utført oljeskift på en service:
Da Morten Myrvang i Mo i Rana i fjor høst solgte sin da seks år gamle Audi A4 allroad quattro gjennom en Finn-annonse, fortalte han at alle servicer er utført.
Likevel er han nå dømt i Helgeland tingrett til å betale den private kjøperen 132.000 kroner i prisavslag.
Det utgjør halvparten av salgsprisen på 265.000 kroner. I tillegg må Myrvang betale saksomkostningene til kjøperen, på 87.000 kroner.
Han må også dekke sine egne saksomkostninger.
Flere saker fra Motor:
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
40.000 km
Årsaken til at han er dømt i det private søksmålet, er at merkeverkstedet hans ikke skiftet olje da bilen var inne på service.
På grunn av problemer med den første motoren, fikk bilen en byttemotor cirka 7000 kilometer før Myrvang kjøpte bilen.
Da Myrvang cirka 3000 kjørte kilometer senere hadde bilen hos merkeverkstedet på 60.000-km-service, mente verkstedet at oljen fortsatt var som ny, og at oljeskift ikke var nødvendig, slik Myrvang husker det, fire år etterpå.
Først da bilen hadde gått ca. 40.000 kilometer etter at motoren ble byttet, foretok merkeverkstedet oljeskift.
Brøt retningslinjene
Da kjøperen av bilen til Myrvang etter kjøpet reklamerte på høyt oljeforbruk og motorslitasje, avslo merkeforhandleren reparasjon på garantien på byttemotoren, og forsikringsselskapet avslo å dekke reparasjonen.
Årsaken til avslagene var at oljen ikke ble skiftet på 60.000-service, slik det skulle vært gjort.
Dermed gikk bilen 40.000 kilometer uten oljeskift, før oljen ble skiftet da bilen hadde gått ca. 87.000 kilometer.
40.000 kilometer er 10.000 kilometer mer enn fabrikkens retningslinjer.
Kan ikke fritas
Under tingrettsbehandlingen sa Myrvang, ifølge dommen, at han ikke var klar over at bilen hadde gått 40.000 kilometer uten oljeskift.
Tingretten mener likevel Myrvang, som eier, er ansvarlig for at det ikke ble tatt oljeskift.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
Dette selv om han hadde fulgt serviceprogrammet, levert bilen til nødvendige servicer hos merkeverkstedet sitt, og ifølge retten på ingen måte har forsøkt å lure den private kjøperen.
Myrvang kan ikke fritas for ansvar selv om han trodde alt var i orden, konkluderer tingretten.
Morten Myrvang er svært overrasket over dommen.
– Jeg informerte om alt jeg visste om bilen. Likevel er jeg dømt, sier han til Motor.
Nå anker han dommen.
– Prisgitt verkstedene
NAF mener Myrvang har havnet i en vanskelig situasjon.
Bilteknisk konsulent Audun Bergerud sier til Motor at bileierne må sørge for å få utført service i henhold til serviceintervallene, og at det er verkstedenes oppgave å sørge for at det som skal gjøres, blir gjort.
– Bileierne er prisgitt verkstedene, sier Bergerud.