Se filmen:
Porsche gir Taycan et rekkevidde-løft
Taycan-modellen til Porsche er klar for en større oppgradering. Det gir bedre elbilteknologi, mer utstyr og høyere pris.
Taycan var Porsches første elbil da den ble lansert i 2019 og selskapet har siden den gang levert nær 150.000 eksemplarer.
- Snaut 5200 av disse går på norske skilter, ifølge statistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken.
Nå kommer Porsche med en større oppgradering av modellen.
- Modellinjen har nådd nye høyder når det gjelder ytelse, med eksepsjonell kjøredynamikk og kjøreglede. På samme tid har vi klart å øke effektivitet, rekkevidde betydelig, brukervennlighet og komfort betraktelig, Kevin Giek, sjefen for Taycan-linjen hos Porsche, i en pressemelding.
Det har resultert i økt rekkevidde, som nå er på inntil 678 kilometer, mot maks 508 kilometer i utgående utgave.
Dette er oppnådd gjennom en rekke tiltak: Større batterikapasitet, mer effektiv drivlinje, bedre energigjenvinning og en generell optimering av modellen som innebærer lavere vekt, mindre rullemotstand og aerodynamikk. Eksempelvis har Taycan Turbo gått ned 15 kilo i vekt.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Større batteri
Batterikapasiteten er økt til 105 kWt, 97 kWt netto, forrige utgave hadde inntil 84 kWt netto.
Taycan hadde fra før av en av de høyeste ladefartene, med 270 kilowatt, den har blitt ytterligere forbedret til 320 kilowatt. Ut fra grafene skal den også klare å holde høy fart lengre i økta. 10 til 80 prosent lading skal ta 18 minutter, forrige utgave brukte 21 og et halvt minutt.
Porsche sier at høy ladefart skal være tilgjengelig tidlig i ladeøkta og i lave temperaturer.
Motoren på bakakslingen er ny, og er både lettere og mindre i størrelse, samtidig er den sterkere. Med 95 hestekrefter og 40 newtonmeter mer. Maks effekt for Turbo S-modellen nå, med «overboost», er 952 hestekrefter.
Det betyr at Turbo S har skavet av 0,6 sekunder på null til hundre-tiden, som skal gå unna på 2,4 sekunder.
Oppdateringene gjelder for alle Taycan-variantene, Taycan sportssedan, Taycan Cross Turismo og Taycan Sport Turismo.
Alle utgaver kommer med justerbare luftdempere, som ekstrautstyr på utgavene med firehjulstrekk er «Porsche Active Ride» tilgjengelig. Porsche sier systemet skal gi «en enestående kombinasjon av kjørekomfort og -dynamikk».
Ny front
Utvendig har fronten fått nye vinger og nye frontlykter, som skal gi bilen et enda bredere og flatere uttrykk.
Innvendig har den fått blant annet styring av stemningslys på rattet, og ikke minst en «push-to-pass» knapp som byr på maks effekt i 10 sekunder.
Funksjonaliteten på skjermene skal ha blitt bedre, blant annet med en «dypere integrering» av Apple Car Play, i tillegg kan passasjeren strømme mens man kjører.
Den oppgraderte Taycan skal være i norske butikker før sommeren. Prisen ser ut til å ha gått opp med rundt 150.000 kroner sammenlignet med dagens modell, og det inkluderer riktignok mer omfattende standardutstyr enn tidligere.
I tillegg til aktivt understell er følgende standardutstyr:
Omgivelseslys, parkeringsassistent med ryggekamera, elektrisk innfellbare speil med lys, varme i setene foran, varmepumpe med kjølesystem, ladeplater og ladeporter foran, kjøremodusbryter og «Power Steering Plus».
Priser er nå som følger:
- Taycan - 1.092.511 kroner
- Taycan 4S - 1.276.518 kroner
- Taycan Turbo - 1.876.912 kroner
- Taycan Turbo S - 2.264.235 kroner
- Taycan 4 Cross Turismo - 1.230.010 kroner
- Taycan 4S Cross Turismo - 1.340.726 kroner
- Taycan Turbo Cross Turismo - 1.893.437 kroner
- Taycan Turbo S Cross Turismo - 2.280.761 kroner
- Taycan Sport Turismo - 1.103.860 kroner
- Taycan 4S Sport Turismo - 1.287.761 kroner
- Taycan Turbo Sport Turismo - 1.888.058 kroner
- Taycan Turbo S Sport Turismo - 2.275.383 kroner
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?