DYRE: Lyktene kostet 40.000 kr.

Bildeler:

Bestilte ikke lykter, men fikk regning

Etter at bilen hadde vært på service, kom kravet om å betale for lykter til 40.000 kroner som ikke var bestilt.

Publisert Sist oppdatert

Verkstedet i Oslo påpekte flere feil og mangler på bilen da den var inne til service. Eierne av bilen nøyde seg med å betale for servicen.

De ville i ettertid se hva de selv kunne reparere og sjekke priser hos flere verksteder.

Men verkstedet som utførte service ville gjerne gjøre jobben og bestilte bildeler til flere titusener. Uten forvarsel fikk eierne to måneder senere tekstmelding om at delene var ankommet, fremgår det av en saksutredning fra Forbrukerklageutvalget.

40.000 kr.

Eierne av bilen kontaktet verkstedet, og sa det ikke var inngått avtale om å reparere bilen.

Etter det fikk verkstedet returnert noen av delene, men ikke lykter til 40.000 kroner – fordi det var en spesialbestilling.

Dermed sendte verkstedet faktura for lyktene til bileierne, som fortsatt nektet for at de hadde bedt verkstedet bestille lyktene og utføre reparasjonen.

Vant frem

Konflikten havnet i Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet verkstedbesøk.

Der har bileierne vunnet frem, selv om verkstedet hevder det var inngått en muntlig avtale om reparasjon.

Forbrukerklageutvalget påpeker i vedtaket at verkstedet ikke har lagt frem dokumentasjon, verken for at det er avtalt reparasjon, eller at verkstedet skulle bestille bildelene for kunden.

Dermed behøver heller ikke bileierne betale fakturaen på 40.000 kroner.