STREKER: Dette er alt Bentley vil vise av sin kommende elektriske SUV.

Elbil:

Bentley med «urban» SUV

Luksusbilprodusenten Bentley starter overgangen til elbiler med en SUV som de sier skal passe til urbane strøk, men det er lite som tyder på at det blir en snerten bybil.

Publisert

Bentley sier de skal lansere sin første elbil i 2026, og at bilen skal skape et helt nytt segment, intet mindre.

Det skal bli verdens første «Luxury Urban SUV».

Modellen er designet og utviklet ved hovedkvarteret i Crewe, der den også skal produseres.

Elektrisk fra 2035

Planen er at de hvert år fra 2026 skal introdusere en ny ladehybrid eller elbil, og at Bentley fra 2035 kun skal selge elbiler.

Det er for øvrig en forskyvning av de opprinnelige planene. Selskapet har tidligere sagt at elbilovergangen skulle være fra 2030.

– Fire år etter at Bentley først skisserte sin Beyond 100-strategi, tilpasser vi oss dagens økonomiske, markedsmessige og lovgivningsmessige miljø, for å starte en stor transformasjonsfase for fremtiden, sier  Frank-Steffen Walliser, styreleder og administrerende direktør i Bentley Motors, i en pressemelding.

STOR: Bentayga, Bentleys foreløpig eneste SUV er fra 512 centimeter lang. Den elektriske skal være under fem meter.

Den «urbane SUV-en» skal komme i tillegg til dagens modellinje som består av Bentayga, Continental GT og Flying Spur.

Det er sparsommelige opplysninger rundt modellen, men det spekuleres på om den skal baseres på Volkswagen-gruppens PPE-plattform, som ligger til grunn for blant annet Porsche Macan og Audi Q6 e-tron.

Under fem meter

Samtidig er det grunn til å tro at den vil skille seg betydelig fra de nevnte modellene. Bentley hører hjemme i det aller øverste prisnivået.

Walliser sier til Autocar at modellen skal være kompakt, til en Bentley å være.

– Så vi holder oss under fem meter, noe som gir litt bedre sikt og gjør det enklere å kjøre i urbane områder.

Målet med bilen er blant annet å tiltrekke seg nye kunder, mens dagens kunder ikke er så ivrige på det elektriske skiftet, ifølge Walliser.

– Med dagens Bentley-kunder må vi være ærlige: Det er ikke veldig stor etterspørsel. Men vi ser at det finnes nye kunder som ønsker en mer moderne tolkning av en Bentley, også når det gjelder drivverk.

Walliser ønsker at det først og fremst skal være en Bentley, og at type drivlinje er sekundært.