BILLIGERE: Den svært viktige komponenten, batteriet, i en elbil har blitt langt billigere den senere tiden.

Etterlengtet prisfall:

Batteriprisen stuper

Elbilsalget stagnerer globalt sett, det gjør samtidig at batteriene blir billigere.

Publisert

Fallende elbilsalg, kombinert med priskrig, skaper problemer for mange av bilprodusentene.  Flere taper penger på hver eneste bil de selger. Stellantis-sjef Carlos Tavares har beskrevet dette som «et race til bunnen».

Nå kan bilprodusentene få kjærkommen hjelp fra batterimarkedet, melder Automotive News.

Kraftig fall

Den senere tiden har prisen på flere av komponentene i batteriet, som litium, kobolt og nikkel, hatt et kraftig et kraftig prisfall.

I 2022, da prisen var på sitt høyeste, kostet litiumhydroksid 85 dollar per kilo, nå er prisen nede i 16 dollar per kilo.

For kobolt er det større tilgjengelighet enn det er etterspørsel, blant annet fordi noen batteriprodusenter ikke lenger bruker metallet i batteriene.

Rekordlavt

Globalt har prisen på litium-batteripakker falt med 14 prosent fra 2022 til 2023, og er på på rekordlave 139 dollar per kilowattime, ifølge BloombergNEFs årlige undersøkelse.

I Kina er den enda lavere, med 126 kroner per kilowattime.

De viktigste årsakene til prisfallet er et fallende elbilsalg, nye batterityper som ikke trenger like mange ulike metaller, i tillegg til at store investeringer som er gjort i gruver for en tid tilbake nå bærer frukter.