HOLDBARHET: Data fra tusenvis av elbiler viser eierne ikke trenger å bekymre seg for at rekkevidden vil bli betydelig dårligere når bilen er gammel.

Ny studie:

Batteriet holder lenger enn bilen

Tall samlet fra 10.000 elbiler viser at batterikapasiteten taper seg lite over tid.

Publisert

En ny studie av 10.000 elbiler viser at batteripakkene deres høyst sannsynlig varer lenger enn selve kjøretøyene.

Det er Geotab, et selskap innen bil­telematikk, som har omfattende data om elbiler, som mener dette, gjengitt i Electrek.

Geotab har nettopp publisert en studie som viser at batteriet taper seg 1,8 prosent per år. Selskapet mener at dette kan bety at elbilbatterier kan vare i 20 år.

En tilsvarende undersøkelse gjort i 2019 kom fram til at batteriet taper seg 2,3 prosent i året. Noe som tyder på at nyere batterier er mer robuste.

Electrek skriver at en bil har en tendens til å bryte sammen før den har gått 20 år, ifølge dem er en vanlig levetid på en bil 15 år, som med andre ord betyr det at bilen ryker før batteriene.

– Hvis et gjennomsnittlig elbilbatteri forringes med 1,8 prosent per år, vil det fortsatt ha over 80 prosent av helse­tilstanden etter 12 år, skriver Geotab.

Geotab sier samtidig at det trengs mer data, ettersom det finnes ganske mange elbiler med høy kilometerstand, men ikke mange eldre elbiler. Og både tid og kjørelengde påvirker batteri­forringelsen.

De har også sett på bruken og hvor bilene har gått. Jevnlig bruk av hurtiglading ser ikke ut til å ha noen særlig effekt på helse­tilstanden, men bruk av elbiler i varme klima ser ut til å ha en mer betydelig påvirkning.

Her trekker Geotab fram at god avkjøling av batteriet vil gi det lengre levetid.