De 16 store bilprodusentene inngikk tidligere denne uken et samarbeid om å «unngå å ødelegge for rettferdig konkurranse gjennom unormale priser». Bakgrunnen var et halvår med uvanlig uforutsigbarhet i markedet, etter Teslas priskutt i januar.
Avtalen ble undertegnet av de aller fleste store bilprodusentene i Kina, blant disse Geely, Xpeng, Nio og BYD, samt amerikanske Tesla.
– Det er forbudt å samarbeide på en måte som begrenser konkurransen, sa Konkurransetilsynet til Motor etter at avtalen ble kjent – og viste til at de aller fleste land har tilsvarende regler.
Nettopp dette oppgis som årsaken til at samarbeidet allerede er droppet.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters er beslutningen bekjentgjort av China Association of Automobile Manufacturers (CAAM), som igjen viser til Kinas lover om kartellvirksomhet.
CAAM anerkjenner nå at avtalen er i konflikt med dette lovverket og oppfordrer samtidig de 16 produsentene til å rette seg etter gjeldende regler.
Det hører med til historien at kinesiske myndigheter, ved landets industri- og IT-departement, var arkitekten bak samarbeidet.