EN BIL SOM DENNE: Lamborghini Huracán, skarpsynte vil se at bildet ikke er tatt i Australia.
Illustrasjonsfoto: ALEXANDRE PREVOT, FLICKR
Australsk lov:
Må ha eget førerkort for rask bil – fikk bot på dag én
En Lamborghini-eier fikk en klekkelig bot etter å ha blitt tatt uten områdets nye spesialførerkort.
Loven om eget førerkort for svært raske biler ble innført i den australske delstaten South Australia 1. desember, og allerede den første dagen ble en bileier bøtelagt. Det kostet 2500 australske dollar, eller 17.763 norske kroner.
Bilen var en Lamborghini Huracán, som ble stoppet i Hillcrest, en forstad til Adelaide. Det var ingen råkjøring å påtale, skriver Road and Track. Bilen ble stoppet fordi den manglet nummerskilt bak.
Siden føreren (36) ikke hadde skaffet den nødvendige U-en i førerkortet – for ultra high performance vehicle (UHPV) – måtte vedkommende bla opp.
Den strenge loven er, så vidt vites, ganske unik. Den har noen interessante aspekter:
● Godkjennelsen har ikke betingelser man kanskje kunne forvente, det er slett ikke påkrevet med praktiske kurs i å takle mange hestekrefter. Det hele skjer via en nettløsning og tar under en time å fylle ut. Prisen er 62 australske dollar (440 kr).
● Det gis ingen andre rettigheter enn at man har lov til å kjøre bilene. Tvert imot inneholder loven en begrensende faktor, sammenliknet med andre kjøretøy: Det er nå forbudt å skru av en del systemer for førerassistanse på UHPV-modellene.
● En UHPV er definert ved at bilen må ha mer enn 370 hk per 1000 kg bil (forholdstall 0,37). Fra vårt elektrifiserte hjørne av verden ser dermed hele ultra-konseptet litt annerledes ut, det handler i hvert fall ikke om bare italienske råskinn og deres fettere.
Eiere av for eksempel Tesla Model X Plaid (1020 hk / 2464 kg = 0,41) kan nå briske seg med setningen «det er et område i Australia der du må ha eget førerkort for å kjøre denne bilen». Lillebror Tesla Model 3 Performance sniker seg under grensen (627 hk / 1851 kg = 0,34), for ordens skyld.
Har du lest disse sakene fra Motor?