– Vi opplever god dialog med kundene våre i saker der
garantien har gått ut, og at vi har konkurransedyktige priser og
goodwill-ordninger, skriver kommunikasjonssjef
Christine Eiken Winther hos Audi-importøren Harald A. Møller.
For et par uker siden fortalte Motor om Zohir Kouabache, som fikk presentert en kjemperegning
på 246.000 kroner fra Audi-verkstedet noen måneder etter at garantitiden på
bilen hans hadde gått ut.
Etter at Motor tok kontakt med verkstedet, ble prisen
redusert til 32.000 kroner.
– Reparasjonsfond
Mange Audi-eiere har uttrykt glede på Kouabaches vegne,
at han får dekket omfattende og kostbare reparasjoner. Samtidig forteller flere
om det de opplever som svært høye delepriser, dyre verkstedregninger, og at det
er litt tilfeldig hvem som får dekket hva.
Blant dem er Bård Stadheim på Lillestrøm, som eier
lanseringsversjonen av Audi e-tron fra 2019.
– Audi er ikke for bileiere uten et solid reparasjonsfond
i bakhånd, skrev Stadheim i en epost til Motor.
Da hadde han fått beskjed om at han må betale 110.000
kroner for å bytte bakre motor på sin nå snart seks år gamle Audi.
Annonse
– Lønner seg
Bård Stadheim spurte om det var mulig å få en lavere
pris.
Han forteller at først ble prisen redusert med 25.000
kroner til 85.000 kroner. Men han ga seg ikke, sendte en ny høflig forespørsel –
og la ved Motors artikkel om Zohir Kouabache.
Da ble prisen redusert til 11.000 kroner, ned fra 110.000
kroner – en tidel.
– Det betyr, for meg, at kostnaden for å holde en snart
seks år gammel Audi e-tron på veien nå er nede på et normalt nivå, selv om det
er kjedelig at motoren må byttes så tidlig, sier Stadheim til Motor.
– Hva har dette lært deg?
– At det lønner seg å spørre. Samtidig tror jeg ikke jeg
hadde fått gjennomslag for dette hvis ikke Motor hadde skrevet om det. Dette
handler jo om «goodwill». Rettslig sett kan de jo avvise meg.
Motor har stilt kommunikasjonssjef Christine Eiken
Winther hos Audi-importøren Harald A. Møller følgende konkrete spørsmål, og spurt
om hun kan svare utfyllende:
Hva synes dere som importør om opplevelsen til Zohir?
Motor har fått flere henvendelser fra andre Audi-kunder
som er i samme situasjon. Mange Audi-kunder har også skrevet om lignende
opplevelser i sosiale medier.
Hva er importørens politikk på dekning etter at
reklamasjonsfristen og garantien har gått ut?
Hvilke vurderinger gjøres?
Hva kan bileierne forvente?
Opplever dere at noen kunder kan ha urealistiske
forventninger til hva som kan dekkes?
Kunder reagerer også på høye dele- og servicepriser. I
denne saken har mange reagert på prisene på bremseskiver og bremseklosser.
Hva synes dere selv om dele- og serviceprisene?
Annonse
– God dialog
Winther svarer ikke på hvert spørsmål, men sender denne uttalelsen:
«Vi
har i flere tilfeller rom for å kunne bruke goodwill-ordninger, også etter
garantiutløp. Så skyldes opplevelsen med den aktuelle kunden at man ikke brukte
de ordningene og mulighetene vi har. Forhandleren tok umiddelbart kontakt med
kunden for å rette opp dette da de ble oppmerksomme på saken.
Vi
opplever god dialog med kundene våre i saker der garantien har gått ut, og at
vi har konkurransedyktige priser og goodwill-ordninger.
Så er det dessverre
umulig å gardere seg helt mot tilfeller der man ikke får løst dette ved hjelp
av goodwill-tilnærming og dialog.»