AUDI E-TRON: Mange eiere av slike Audier har problemer med bilene sine, og opplever ulik behandling for å få løst dem.

Høye e-tron-kostnader:

Audi mener kundene er fornøyd med dem

Audi-kunder reagerer på forskjellsbehandling og tilfeldig kundebehandling. Men Audi opplever det ikke slik.

Publisert

Dyre bildeler

I en serie reportasjer setter Motor fokus på dyre bildeler.

– Vi opplever god dialog med kundene våre i saker der garantien har gått ut, og at vi har konkurransedyktige priser og goodwill-ordninger, skriver kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther hos Audi-importøren Harald A. Møller.

For et par uker siden fortalte Motor om Zohir Kouabache, som fikk presentert en kjemperegning på 246.000 kroner fra Audi-verkstedet noen måneder etter at garantitiden på bilen hans hadde gått ut.

Etter at Motor tok kontakt med verkstedet, ble prisen redusert til 32.000 kroner.

– Reparasjonsfond

Mange Audi-eiere har uttrykt glede på Kouabaches vegne, at han får dekket omfattende og kostbare reparasjoner. Samtidig forteller flere om det de opplever som svært høye delepriser, dyre verkstedregninger, og at det er litt tilfeldig hvem som får dekket hva.

Blant dem er Bård Stadheim på Lillestrøm, som eier lanserings­versjonen av Audi e-tron fra 2019.

– Audi er ikke for bileiere uten et solid reparasjonsfond i bakhånd, skrev Stadheim i en epost til Motor.

Da hadde han fått beskjed om at han må betale 110.000 kroner for å bytte bakre motor på sin nå snart seks år gamle Audi.

– Lønner seg

Bård Stadheim spurte om det var mulig å få en lavere pris.

Han forteller at først ble prisen redusert med 25.000 kroner til 85.000 kroner. Men han ga seg ikke, sendte en ny høflig forespørsel – og la ved Motors artikkel om Zohir Kouabache.

Da ble prisen redusert til 11.000 kroner, ned fra 110.000 kroner – en tidel.

– Det betyr, for meg, at kostnaden for å holde en snart seks år gammel Audi e-tron på veien nå er nede på et normalt nivå, selv om det er kjedelig at motoren må byttes så tidlig, sier Stadheim til Motor.

– Hva har dette lært deg?

– At det lønner seg å spørre. Samtidig tror jeg ikke jeg hadde fått gjennomslag for dette hvis ikke Motor hadde skrevet om det. Dette handler jo om «goodwill». Rettslig sett kan de jo avvise meg.

KOMMUNIKASJONSSJEF: Christine Eiken Winther.

Spørsmål

Motor har stilt kommunikasjonssjef Christine Eiken Winther hos Audi-importøren Harald A. Møller følgende konkrete spørsmål, og spurt om hun kan svare utfyllende:

  • Hva synes dere som importør om opplevelsen til Zohir?

Motor har fått flere henvendelser fra andre Audi-kunder som er i samme situasjon. Mange Audi-kunder har også skrevet om lignende opplevelser i sosiale medier.

  • Hva er importørens politikk på dekning etter at reklamasjonsfristen og garantien har gått ut?
  • Hvilke vurderinger gjøres?
  • Hva kan bileierne forvente?
  • Opplever dere at noen kunder kan ha urealistiske forventninger til hva som kan dekkes?

Kunder reagerer også på høye dele- og servicepriser. I denne saken har mange reagert på prisene på bremseskiver og bremseklosser.

  • Hva synes dere selv om dele- og serviceprisene?

– God dialog

Winther svarer ikke på hvert spørsmål, men sender denne uttalelsen:

«Vi har i flere tilfeller rom for å kunne bruke goodwill-ordninger, også etter garantiutløp. Så skyldes opplevelsen med den aktuelle kunden at man ikke brukte de ordningene og mulighetene vi har. Forhandleren tok umiddelbart kontakt med kunden for å rette opp dette da de ble oppmerksomme på saken.

Vi opplever god dialog med kundene våre i saker der garantien har gått ut, og at vi har konkurransedyktige priser og goodwill-ordninger.

Så er det dessverre umulig å gardere seg helt mot tilfeller der man ikke får løst dette ved hjelp av goodwill-tilnærming og dialog.»