SNART FRI MANN? Rupert Stadler fotografert i mer bekymringsfrie tider.
Foto: AUDI
Dieselgate:
Audi-toppen tilstår – slipper å sone
I stedet får eks-toppsjef Rupert Stadler en klekkelig bot.
Ifølge Stadlers egne forsvarere er byttehandelen i boks: Eks-Audi-sjefen tilstår å ha medvirket til «dieselgate» (se faktaboks). Til gjengjeld får han en betinget fengselsstraff og 1,1 millioner euro (snaut 13 millioner norske kroner) i bot, skriver Automotive News.
Dieselgate
- Høsten 2015 ble det offentlig kjent at Volkswagen-konsernet hadde installert ulovlig programvare i flere av sine dieselbiler.
- Programvaren sørget for at utslippene ble redusert mens bilene gikk gjennom laboratorietesten som brukes for å godkjenne bilene.
- 11 millioner biler var berørt av utslippsjukset.
- Konsekvensene var enorme i VW-systemet: En rekke toppledere er fjernet, flere ble fengslet.
- Saken kostet VW mange hundre milliarder kroner i bøter, kompensasjon, juridiske kostnader og utbedringer.
- Flere andre bilprodusenter er blitt anklaget for tilsvarende manipulasjoner.
Stadler var konsernsjef/adm.dir. i Audi fra 2007 til 2018, da han ble arrestert i sitt eget hjem. I 2020 ble han tiltalt for ikke å ha stanset salget av de aktuelle bilene, selv etter at jukset var påvist.
Underveis har han bedyret sin uskyld – inntil nå.
Ekssjefens forsvarere opplyser at tilståelsen vil bli fremført i en rettssal 16. mai, hvorpå det blir opp til dommeren å avgjøre om det som blir sagt, er fyllestgjørende i henhold til avtalen. Deretter vil antakelig en domfellelse foreligge i løpet av juni.
Ifølge rapportene har det vært en lengre dragkamp i forkant av hestehandelen. Påtalemyndigheten innstilte på halvannet til to år i fengsel og 2 millioner euro i bot. Forsvarerne mente boten var satt altfor høyt, siden Stadler ikke har inntekt per i dag.