POPULÆR: Audi e-tron er blant de mest populære bilene. Her i en utgave som ikke er USA-importert.

Bilkjøper vant frem:

Navigasjon og radio virker ikke – får 160.000 kr

Tingretten mener bilkunden som kjøpte en nesten ny Audi e-tron, skal få 160.000 kroner i prisavslag for at blant annet radio og navigasjon ikke virker på importbilen.

Publisert

En mann fra Tromsø kjøpte en nesten ny Audi e-tron for 730.000 kroner av bilforhandleren Sør Import i Mandal. Bilen hadde bare gått 2500 kilometer.

Audien var importert fra USA, og dermed skulle det vise seg at flere funksjoner på bilen rett og slett ikke virker. Hverken DAB-radioen, navigasjonen eller Audis nødanrop-funksjon fungerer.

Dessuten virker ikke bilens app, slik at det ikke er mulig hverken å styre lading, kupévarme eller låsing via appen.

Det er heller ikke mulig å ordne eller å reparere dette.

– Fabrikken har i dette tilfellet laget en bil for det amerikanske markedet, og har ikke laget noen reparasjonsløsning for å kunne flytte biler mellom markeder, har Møller Bil skrevet i en epost til kunden.

Tredobbelt

Kjøperen fikk NAF til å vurdere bilen og manglene. NAF mener manglende ved underholdnings- og informasjons­systemet utgjør en verdireduksjon på 53.000 kroner. 

Da bilkjøperen klaget til Forbrukerklage­utvalget, baserte utvalget seg på NAFs vurdering – og tilkjente kjøperen et prisavslag på 50.000 kroner.

Hverken bilselgeren eller bilkjøperen var fornøyd, og nå har tingretten avgjort saken.

Nord-Troms og Senja tingrett har tilkjent bilkjøperen mer enn tre ganger så mye – 160.000 kroner.

Retten begrunner beløpet med den faktiske verdireduksjonen på bilen, fratrukket nytten kjøperen har hatt av bilen.

– Uenige

Tingretten understreker at bilkjøperen skulle blitt tydelig og uttrykkelig opplyst om manglene på importbilen, både fordi det utgjør en sentral del av kjøre­komforten – og fordi bilen ble markedsført med en lang utstyrsliste.

Motor har spurt Sør Import hva de synes om dommen i tingretten.

– Vi er uenige i dommen og vurderer muligheten for å anke, skriver Trond Fredriksen, daglig leder i Sør Import, i en epost.

I tillegg til de 160.000 kronene, må bilselgeren også dekke kjøperens advokatutgifter og forsinkelsesrenter.