DRØYERE: Topputgaven av Audi e-tron GT setter merkerekord i antall hestekrefter.

«Ny» Audi e-tron GT:

Audis kraftigste produksjons­modell noensinne

Audi e-tron GT får større batteri, raskere lading og enda mer krefter.

Publisert

Porsche har nylig startet leveringene av den oppgraderte Taycan, og nå er det Audis tur til å rulle ut tilsvarende forbedret e-tron GT.

e-tron GT ble lansert i 2021, og deler mye teknikk og teknologi med Taycan. Siden starten har det blitt levert vel 700 e-tron GT i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Til sammenlikning har det i samme periode blitt levert nær 4000 Taycan.

Med oppgraderingene kommer e-tron for første gang i tre ulike varianter:  e-tron GT, RS e-tron GT og RS e-tron GT performance.

2,5 sekunder

– Nye Audi e-tron GT kommer med signifikante forbedringer både i rekkevidde, ytelser og teknologi – og med nye designelementer, sier Harald Edvardsen-Eibak, direktør for Audi Norge, i pressemeldingen.

Performance-utgaven er den sterkeste produksjonmodellen til Audi, noensinne. Den har 925 hestekrefter og en oppgitt null-til-hundre-tid på 2,5 sekunder. 

For øvrig er kraftigste Taycan enda sterkere, noe som sannsynligvis henger sammen med hierarkiet i konsernet.

Maksimal ytelse for S e-tron GT er på 679 hestekrefter og RS e-tron GT byr på 856 hk.

RS-modellene kommer også for første gang med en egen boost-funksjon som gir 95 hestekrefter mer effekt i opptil 10 sekunder under kjøring.

HELE REKKA: De tre versjonene samlet, fra venstre S e-tron GT, RS e-tron GT performance og RS e-tron GT.

Vel så viktig i den virkelige verden er et nytt og lettere batteri, det veier 625 kilo, mens kapasiteten er 105 kWt (97 kWt netto). Tidligere var det 83,7 kWt.

Rekkevidden er inntil 605 kilometer, da for S e-tron GT.

Som med Porsche, som overbeviste stort i Motor og NAFs ladetest nylig, har e-tron GT økt maks ladefart til 320 kilowatt, opp fra 270 kilowatt. Dette gir en ladetid fra 10 til 80 prosent på 18 minutter. 

Bilen gir informasjon blant annet om batteritemperatur og viser hva som er potensiell ladehastighet i sanntid.

Heve og senke

Bilen har fått et nytt fjæringssystem som skal gi økt kontroll ved dynamisk kjøring, og også en god nøytralisering av vibrasjoner over eksempelvis fartsdumper. 

I tillegg er det en egen innstiling for skal gjøre det enklere å komme seg ut og inn av bilen. Avhengig av opprinnelige høyde kan bilen endre høyde mellom 55 og 77 millimeter på noen sekunder.

JUSTERBART: For å lette inn- og utstigning kan bilen heves.

Som ekstrautstyr tilbyr Audi firehjulsstyring for mer direkte styring på forakselen.

Tilgjengelig som ekstrautstyr er også et panoramaglasstak med smartglass som minimerer direkte sollys og som kan endres til å ikke være gjennomsiktig.

Salgsstart for e-tron GT er i løpet av sommeren, og med en forventet startpris fra 1.355.000 kroner for S e-tron GT, 1.605.000 kroner for RS e-tron GT og 1.755.000 kroner for RS e-tron GT performance.