JEKKER OPP: Kjøp en god jekk og legg om selv. Og hjelpe foreldrene dine med dekkskiftet, er rådet fra finansminister og Volvo-fan Trygve Slagsvold Vedum (Sp).Foto: PRIVAT
10-punktsjekken med Trygve Slagsvold Vedum:
– Årets mest lettjente kroner er å legge om dekkene selv
Trygve Slagsvold Vedum er Volvo-fan. «Kongebil», sier han om sin V60 Cross Country 2019-modell. Men finansministerens «drømmebil» er den han nylig byttet ut, en VW Amarok med fem seter.
Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp).
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?
– Jeg tipper 3000 kroner, eller kanskje 5000? Etter å ha gått litt nærmere inn i det, så kjører jeg mye – 20.000 til 30.000 kilometer i året. Det utgjør cirka 2500 kroner per måned i drivstoff. Trafikkavgift og forsikring. Da blir det vel 4500 kroner i måneden. Trafikkavgiften i forsikringen er fortsatt høy, men vil gå ned fra april. De aller fleste som har dieselbil vil dermed få lavere avgift sammenlignet med i fjor.
Trygve Slagsvold Vedum (45)
Finansminister i Jonas Gahr Støres regjering siden oktober 2021. Leder i Senterpartiet siden 2014. Landbruks- og matminister fra 2012 til 2013.
Utdannet agronom. Gårdbruker fra Stange i Innlandet. To barn med ektefellen Cathrine Wergeland.
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?
– Jeg er helt på bruktbil, er veldig glad i Volvo og liker Cross Country-modellene. Har hatt Volvo 240, det var bryllupsbilen vår, 850, en gammel V60, V70 og S60. Denne jeg har nå, en V60 Cross Country er en kongebil. Jeg har ikke like god bruk for pick-up som jeg hadde før, når jeg jobber så mye som nå. V60-en er som en V70 innvending – bare med hengerfeste.
– Skulle jeg valgt bil helt rasjonelt, burde jeg gått for en solid elektrisk fra Hyundai eller Skoda. Men jeg er nok litt for glad i Volvo. V60 diesel er en veldig fin familiebil og holder seg høyt i pris. V90-en er litt lang for min smak. Hybrid er jeg skeptisk til fordi den har to drivlinjer.
Legg om selv!
– Smart bilhold? De mest lettjente pengene i løpet av et år kommer ved å legge om dekk selv. Kjøp en skikkelig god jekk, ikke vær gnien på kvalitet og pris. Rådfør deg med en som har greie på dekk og jekk. Det kan være lurt å gå til anskaffelse av gummiklosser, for å være sikker på at den står stødig. De fleste har tid til å bytte dekk for egen hånd, en fin vår- og høstdag – i stedet for å gå på treningsstudio den dagen.
– Samtidig kan du hjelpe foreldrene dine med å bytte. Det er også et godt tips. Jeg peiler oljen og sjekker litt ellers, selv om det strengt tatt ikke er nødvendig med dagens biler.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Håndvask eller hos min lokale bensinstasjon med høytrykksspyler. Jeg er sikkert noe overforsiktig: Ikke børstemaskin. Vaskehall med avfetting er deilig. Når sant skal sies, ble min røde 240 polert oftere enn det som er tilfelle med V60-en nå. Men så var det også bryllupsbilen min.
Annonse
Dekk i gave
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– Jeg forhører meg hos min lokale dekkforhandler og bruker det han anbefaler. Jeg kjører med piggfrie dekk, og det fungerer bra. Er usikker på hvor ofte jeg skifter. Jeg har kjørt litt for langt med sommerdekk. En gang punkterte jeg fordi jeg hadde kjørt for langt med dem. Det ville jeg være veldig forsiktig med å gjøre.
– Datteren min på snart 18 år skal derimot få flunkende nye piggdekk, på grunn av forholdene der hun kommer til å kjøre.
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Den jeg har nå var nesten ny da jeg kjøpte den brukt. Jeg ser i serviceboka og sjekker de grunnleggende tingene. En gang skjedde det meg at det var oppgitt feil ting. Men det var et billig kjøp og bilen gikk som en klokke, med levetid til 400.000 kilometer. Jeg pleier å kjøre bilene mine ganske langt og har dem lenge. Volvo er som regel driftssikker.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?
– Inne, i en carport. På sommeren står den noe mer utendørs. Nei, jeg bruker ikke trekk. Da kjører jeg den heller inn.
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?
– Tilhengerfeste må jeg ha – og firehjulstrekk. Med det er jeg ikke bekymret i det hele tatt på vinterføre. V60-en er nesten litt for fin med hensyn til at jeg gjerne vil «bruke» bilen litt. Volkswagen Amarok-en jeg hadde før kunne jeg bruke til alt mulig.
– Jeg har ikke hatt adaptiv cruise kontroll før. Nå har jeg det, og det er utrolig deilig. Og oppvarmet ratt gir en følelse av luksus. Men i stort er luksusgodet firehjulstrekk. Jeg har dratt mye henger, og da inngir det stor grad av trygghet. Firehjulstrekk er liksom det mest dekadente ved mitt bilhold.
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Grå, klassisk grå metallic. Jeg har hatt mange grå biler, men noen har også vært rød og blå. Min første bil var rød. En grønnbrun har jeg også hatt. Jeg så på en oransje bil en gang. Men det ble for voldsomt. Slike farger er skummelt med tanke på andrehåndsverdi, fordi færre bilkjøpere vil ha det. Nøytrale farger er bedre.
Annonse
Tilbake til pickup
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?
– En Hyundai Santa Fe, fra rundt 2009. Den var det veldig mange feil ved, og den var ofte på verksted. Fin bil, men mye krøll. En typisk mandagsbil med mange motorproblemer. Det er ikke noe gøy.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Jeg hadde en femseter Volkswagen Amarok. En ny femseter Amarok nå, det ville vært helt konge. Men ny, med litt utstyr, koster den sikkert 1,5 millioner. Det er for dyrt, selv om det er en veldig fin bil. Den dagen jeg ikke lenger er finansminister, vil jeg ha en pick-up igjen. Men det skal være en toseter. En godt brukt toseter.