Det kan være fristende å kjøpe dekk til halvparten av prisen, men når en elg eller et barn kommer ut i veien, du får bremsing på våt vei, eller vannplaning i en sving, da er dekk med høy kvalitet helt avgjørende.
Haukenes forklarer at kvaliteten på dekkene aldri har vært viktigere enn nå. Dette skyldes kombinasjonen av to ting:
Nye biler er gjennomgående tyngre enn tidligere. Samtidig har det blitt vanlig med langt sterkere motorer.
– Spesielt elbiler har gjerne svært høy vekt. For eksempel en Audi e-tron, veier 2,5 tonn. Det er cirka 600 kilo tyngre enn en tilsvarende bil med bensin- eller dieselmotor – altså 600 kilo mer som trekker utover i svingen. Samtidig har den over 300 hestekrefter, forteller Haukenes.
Med større doninger og sterkere motorer har også dekkdimensjonene vokst.
Mens 80-tallets mest solgte dekk var 155 millimeter brede og hadde 13 tommers felger, står f.eks. Audi e-tron på 255 millimeters dekk og 20 tommers felger. En Tesla X krever enda et par centimeter med gummi.
I Dekkmann har vi mantraet «riktige dekk er viktig»
Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i Dekkmann
Større dekk er også dyrere. Og de aller største dimensjonene – som store elbiler og SUV-er typisk krever – er stort sett bare tilgjengelige hos premium- og billigmerkene. Dermed fristes mange til å velge billigvarianten, selv om disse har lav kvalitet.
– I Dekkmann har vi mantraet «riktige dekk er viktig». Det innebærer at vi alltid vil anbefale dekk som er gode nok til ditt behov og som passer bilmodell og kjøremønster, avslutter Haukenes.
Produktsjefens dekktips:
1. Sjekk mønsterdybden på dekkene dine jevnlig.
Slitte og glatte dekk gjør at du lett kan skli ut av veien, eller ikke klarer å stoppe i tide dersom noe skulle skje. For å unngå overraskelser bør du sjekke mønsterdybden på dekkene dine jevnlig. Dette gjøres ved å måle dybden mellom mønsteret i dekkets slitebane som er midt på dekket.
Mål alltid der det er mest nedslitt. Se krav til mønsterdybde som gjelder for sommer- og vinterdekk. Trenger du nye dekk kan du bestille dette i nettbutikken ved hjelp av Dekkmann sin dekk-kalkulator. Som NAF-medlem har du faste NAF-medlemsfordeler - Dekkmannhos Dekkmann, hele året – og din egen nettbutikk med medlemspriser.
2. Lagre dekkene riktig for å bevare dekkets egenskaper og levetid. Dekk skal helst stå mørkt, svalt og tørt.
Dersom man ikke har tilpassede reoler, anbefales det at hjulene lagres liggende, stablet oppå hverandre. Eventuelt kan de henges opp, men pass da på at felgen ikke skades.
Les om fordelene ved å lagre dekkene på dekkhotell hos Dekkmann.
3. Husk ettertrekking!
Ettertrekk mutterne/boltene på hjulene etter ca. 50 km kjøring. Du kan gjøre dette hjemme med riktig moment, som du finner informasjon om i instruksjonsboken, eller du kan kontakte din lokale Dekkmann.
4. Rengjøring av dekk og felger
Rengjør både dekk og felger før de legges bort for sesongen.
Dekk bør ikke vaskes med petroleumsbaserte produkter, men med vanlig bilshampoo. Belegg av fastbrent bremsestøv bør fjernes med spesialprodukter for dette. Skyll godt av felg og dekk etter vask for å fjerne alle rester av såpe og eventuelle kjemikalier.
Ved bytte av dekk på firehjulsdrevne biler bør man være oppmerksom på at visse typer firehjulstrekk er svært ømfintlig for ulikheter i rullediameteren.
Bytter man kun to dekk, kan dette skade drivverket på bilen, med svært store kostnader som resultat. Er du usikker på hvilken type firehjulstrekk du har, anbefaler vi å sjekke med dekkforhandleren, eventuelt kontakte merkeforhandleren for din bil.
6. Beste dekk bak!
Å plassere de beste dekkene bakerst gjelder både på bakgrunn av mønsterdybden og antatt kvalitet.
Har man ulike hastighetsmerkinger på dekkene (anbefales ikke), skal dekkene med høyest hastighetsmerking stå bak. Dette gjelder både for for- og bakhjulsdrevne biler!
7. Viktig med riktig lufttrykk
Ikke kryssbytt piggdekk
Torleiv Dalen Haukenes, produktsjef i Dekkmann
Riktig lufttrykk er avgjørende for dekkenes levetid og bilens kjøreegenskaper. I tillegg har det stor betydning for bilens drivstofforbruk, noe som igjen påvirker det totale CO2-utslippet. Bruk gjerne bilens oppgitte makstrykk, legg til 10 % for vinterdekk.
8. Bevar piggene til piggdekkene dine lengst mulig
Ikke kryssbytt piggdekk.
Fest gjerne en lapp på dekkene som sier hvilken side hvert enkelt dekk har vært festet på, når du skal legge de bort. Eks. «Høyre, fremre hjul» Setter du på piggdekkene annerledes siden sist sesong, blir piggene tvunget til å jobbe motsatt vei, og piggene kan løsne raskere.
9. Innkjøring av dekk er viktig uansett type
Uansett type dekk, pigg, piggfritt, nytt eller gammelt, er det viktig for et optimalt veigrep å kjøre inn dekkene for hver gang de settes på bilen.
Dekkets gummistruktur må mykes opp, da det er stivt etter å ikke ha vært i bruk. Nye dekk kan ha et belegg av silikon etter produksjonen. Dette er viktig å få slitt vekk.
Kjører man MC, er det helt vitalt at man er forsiktig de første milene!