ANNONSØRINNHOLD: HONGQI

For et år siden fikk mange hakeslipp av denne

Nå har mer enn 2100 nordmenn kjøpt en

Norske eiere har kjørt flere millioner kilometer med HONGQI

Vi har spurt dem om hva de synes

Dette setter eierne mest pris på

Plass, komfort og alle fordelene det gir å kjøre en elektrisk SUV. Dette topper listen når eierne oppsummerer sitt første år med HONGQI.

Mange reagerte trolig som Marianne Holm-Johansen første gang de så HONGQI E-HS9:

«Den er utrolig lekker, men vi kan da ikke kjøpe en slik bil?!»

Nå har hun og familien kjørt over 23.000 kilometer med sin første HONGQI. «Sin første», for Marianne og mannen har allerede kjøpt en E-HS9 nummer to. Den er firmabil for Smaalenene Bygg AS, som de to driver sammen.

Og ekteparet Holm-Johansen er langt fra alene om å falle for denne spektakulære elbilen.

– Med over 2100 solgte eksemplarer i 2022, må den kunne kalles både salgssuksess og en norgesfavoritt, sier Hans Petter Aalmo, markedsdirektør for HBI Norge, importøren av HONGQI.­

LES MER OM HONGQI E-HS9 HER!

­

­­Nyttårskåring på Facebook

Med så mange biler på veien finnes det nå flere eierforumer på nettet. Forumet med størst aktivitet, er Facebook-gruppen som ganske enkelt heter HONGQI E-HS9. Den teller i skrivende stund 4700 medlemmer.

Administrator for gruppen hadde selv en årsoppsummering, der han etter en reflektert fremstilling ender med følgende konklusjon: «Ville jeg gjort det samme valget igjen? Svaret er et klart og rungende ja!»

Dette ga inspirasjon til å gjøre en nyttårskåring* blant gruppens medlemmer: Hva er bakgrunnen for dette klare og rungende ja-et? Hva setter eierne mest pris på med sin E-HS9?

*Kåringen startet 31.12.22, og ble avsluttet 10.01.23

FINN DIN FORHANDLER HER!

­

IKKE BRUK DETTE BILDET! Hongqi-annonsemateriell.

Dette er HONGQI E-HS9
● Pris fra kr. 699 900
● Klar for rask levering!
● 6 eller 7 seter
● Opptil 551 hk, og 0–100 km/h på 4,9 sekunder
● 84 kWh batteri gir opptil 396 km rekkevidde (WLTP*) i Comfort-utgaven
● Premium- og Exclusive-utgavene har 99 kWh batteri, og opptil 465 rekkevidde (WLTP*)
● Avansert firehjulsdriftsystem med opptil syv ulike programmer
­
*El-forbruk og rekkevidde avhenger av bl.a. temperatur, vær, dekk, topografi, kjørelengde, kjørestil, last og passasjerer, bruk av klimaanlegg og andre variabler.
­
­­ Les mer om bilen her ­

­Ingen meningsmåling

Det skal understrekes at en Facebook-poll ikke er noen meningsmåling etter vitenskapelige metoder. Denne gruppen, som alle andre eiergrupper på Facebook, er hovedsakelig også en kanal for å ta opp større og mindre utfordringer i hverdagen – mer om det litt lenger nede i saken.

En slik uhøytidelig kåring gir likevel et godt innblikk i hva eierne setter mest pris på ved bilen.

Utgangspunktet var ti punkter som kunne stemmes på, men det var også mulig å legge til egne punkter. Her konsentrerer vi oss om topp tre.

­Nr. 1: Plass

– Vi kjøpte bilen på grunn av plassen, så det passer spot-on for vår del, sier Marianne Holm-Johansen.

Som firebarnsmor setter hun spesielt pris på de individuelle setene i sin «Exclusive»-utgave (toppmodellen).

– Vi opplever knapt krangling i baksetet. At barna sitter separat, med så god plass, gjør underverker, sier hun.

Som seksseter har HONGQI E-HS9 nemlig tilsvarende luksusstoler som foran, også på 2. seterad. Disse er elektrisk justerbare og har egen klimakontroll. Selv bakerste seterad har egen klimasone og god sittekomfort, med god plass også for voksne.

De to bakerste setene kan legges ned elektrisk. Da blir lasterommet hele 796 liter (lastet til taket).

LES MER HER FOR Å LÆRE OM HONGQI E-HS9

Marianne forteller også at de to bilene de disponerer fungerer til alt: Hente møbler og varer, og at de ofte fyller bilene opp når de drar på firmaevents: 40 pakker popcorn? Null problem! Her er det også et vesentlig poeng at E-HS9 kan ha rikelig med taklast, og at den kan trekke tilhenger på 1 500 kg.

– HONGQI E-HS9 fungerer som en flerbruksbil for oss!

Med de to bilene i daglig drift har familien Holm-Johansen også blitt godt vant med å kjøre elektrisk:

– Vi lader der vi står parkert over natten. Da holder rekkevidden helt fint, og vi hurtiglader svært sjeldent. Jeg har ikke kjent på noe rekkeviddeangst i løpet av det året vi har kjørt HONGQI E-HS9, forteller Marianne.

LES MER OM PLASSEN I HONGQI E-HS9 HER­

­Nr. 2: Komfort

Synne Katrin Larsen og Martin Øren var også blant de første som fikk sin HONGQI E-HS9. I Høyanger, der de bor, var de aller først. Til nå har de kjørt 11 000 kilometer med sin bil.

– Komforten i HONGQI E-HS9 er helt enestående, det er ikke mange biler som kan måle seg med den majestetiske følelsen det gir å kjøre denne. Så ja, det kjenner jeg meg igjen i, sier Martin når han får høre om resultatet fra kåringen.

Her bidrar doble akustikkglass og avansert støydemping, men også at toppmodellen har luftfjæring.

Martin forteller at det i praksis er Synne som bruker bilen mest; både til og fra jobb, og til henting og levering av lille Sofie (1) i barnehagen.

Tidenes konebil

– For oss er dette derfor tidenes konebil, sier Martin med en latter, før han legger til at han helt oppriktig mener at det er en riktig prioritering at kone og barn skal disponere den største og nyeste bilen i husstanden.

Synne setter spesielt pris på de gode setene, som har både oppvarming, kjøling og massasje. Men massasje er ikke bare en knapp å trykke på – her finnes det tre ulike massasjeprogrammer:

– På veien til jobb velger jeg «activate», men tilbake etter en lang vakt bruker jeg «relax». Avslapningen etter jobb begynner idet jeg setter meg i bilen, sier hun.

­

LES MER OM KOMFORTEN I HONGQI E-HS9 HER

­

Nr. 3: At det er en elektrisk SUV

Firehjulstrekk og kjempekrefter er noen eksempler på hva som kommer inn under dette punktet, som altså tok tredjeplassen i kåringen.

– I snøkaoset nå i vinter har bilen vært helt suveren. Den bare pløyer seg frem der andre sliter. Det er en virkelig god vinterbil, sier Marianne Holm-Johansen.

Og selv om det er en stor bil, opplever hun den som lettkjørt og med god svingradius.

– Det er også en stor fordel å kunne heve og senke den etter behov. Den blir dermed også en ekte SUV i den forstand at den takler selv de dårligste hytteveiene, sier hun.

Blir godt ivaretatt

Blant punktene som ble ført opp underveis i kåringen, finner vi for eksempel de dybdejusterbare koppholderne – og «den gode servicen til Motor Forum» (en av forhandlerne som selger HONGQI).

Opplevelsen av å bli godt ivaretatt, også etter at bilen er utlevert, bekreftes av Marianne:

– Vår forhandler, Autoria Mysen, har vært veldig på når det har vært noe, med rask respons og velvilje.

LES MER OM PLASSEN I HONGQI E-HS9 HER

­

Hans Petter Aalmo er markedsdirektør for HBI Norge, som er importør av HONGQI.

God dialog med kunder og fabrikk

For enkelte utfordringer har det selvsagt vært for en helt ny bilmodell i det første året på markedet. Men importøren følger tett opp det som kommer frem, for eksempel i Facebookgrupper.

– Vi har fått gode og konstruktive tilbakemeldinger som vi har formidlet videre til produsenten, sier Hans Petter Aalmo.

Eksempler på oppgraderinger som er gjort i 2022 er at ladehastigheten er økt fra 110 til maks. 140kW, lydbildet er oppgradert og Apple Carplay og Android Auto er installert.

– Vi har også biler på lager for rask levering, avslutter Aalmo.

­

LES MER OM HONGQI E-HS9 HER

­

BESTILL PRØVEKJØRING HER