Briten gjorde seg fortjent til kallenavnet «elbilenes gudfar» under sin tid som utviklingssjef i Nissan, da han var drivkraften bak modellen Leaf.
Nå tar han bladet fra munnen og feller en krass dom over produsenter som nøler med elbiler og slår seg til ro med delvis elektrifisering.
– Hybrider er veien til helvete. De representerer en overgangsstrategi. Og jo lenger du blir i overgangsfasen, jo lenger utsetter du å ta steget opp til den nye verdenen, sier Palmer til Business Insider.
Den tidligere bil-toppsjefen bedyrer at han ikke angriper problemstillingen fra et idealistisk ståsted, han er opptatt av hva som er lønnsomt for bilindustrien.
Slik var det i hans tid som toppsjef for Aston Martin, da han klarte å få det nesten konsekvent konkurstruede selskapet over fra røde til svarte tall.
Og slik var det også den gangen han insisterte på å sette Nissan Leaf i produksjon:
– Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi gjorde det for å gjøre verden til et bedre sted. Men bakgrunnen var at vi fikk juling av Toyota Prius, sier Palmer.
I dag peker han på konkurransesituasjonen som opptar store deler av verdens bilindustri – presset fra Kina.
– Hvis du utsetter overgangen til elbiler ved å vanne ut med hybridmodeller, står du uten konkurransekraft i en enda lengre tidsperiode. Da tillater du kineserne å fortsette utviklingen og ta lederskap på sine premisser, sier han og konkluderer slik om hybridveien:
«I honestly think it's a fool's errand» – en tåpelig feilvurdering som ikke vil føre frem.
Annonse
Lager «fordømt bra» biler
At de kinesiske bilprodusentene rett og slett vet hva de driver med, er ifølge Palmer en stor del av problemet.
– De kinesiske bilene er fordømt bra. De gir bemerkelsesverdig mye for pengene. Batteriteknologien deres er verdensledende, og de har prioritert utvikling av programvare, sier han.
Løsningen for ikke-kinesiske produsenter?
– Kopier det Kina gjør. Alternativet er at alt er kinesisk. Selv om du lager dine egne batterier, gjør du det med mineraler fra Kina. Hele forsyningskjeden er låst.
Mener tariffer fører til latskap
Palmer har null tro på at det er mulig å demme opp for konkurransen fra Kina gjennom tolltariffer – at kinesiske biler blir dyrere på grunn av avgifter.
– Etter min erfaring fører tolltariffer til at de hjemlige produsentene blir late. Resultatet er at gapet bare øker, sier han.
Og om de kinesiske produsentene likevel klarer seg i Europa – «verdens tøffeste marked», ifølge Palmer – vil de etter hans vurdering stå igjen som uslåelige.
● Mens han først er i sving, leverer også den tidligere bilsjefen noen fyndord til sin tidligere arbeidsgiver og dens viktigste konkurrent:
– Nissan har skutt seg selv i foten. De hadde en ledelse i elbilfeltet på ti år, og de bare rotet det bort.
– Toyotas hybridstrategi var lønnsom til å begynne med, men den trakk Japans bilindustri med seg inn i en blindvei. Den kommer de til å slite med å komme ut av.