NY ANALYSE: Guro Ranes, avdelingsdirektør i Statens Vegvesen.
Foto: KNUT OPEIDE/STATENS VEGVESEN
Analyse av dødsulykkene:
Hjelm eller belte kunne ha reddet 11 liv i fjor
Hver tiende trafikant som døde i en ulykke i fjor, kunne ha overlevd dødsulykken hvis de hadde brukt bilbelte eller sykkelhjelm, ifølge en Vegvesen-analyse.
Tallet kommer fram i den årlige analysen av dødsulykker på norske veier, der Statens vegvesen sammen med leger har analysert de 95 dødsulykkene der 110 mennesker mistet livet.
Konklusjonen er at åtte av de elleve som kjørte uten bilbelte, kunne ha overlevd. Det samme gjelder tre av dem som syklet uten hjelm.
– Jeg vil sterkt oppfordre til å bruke både bilbelte og sykkelhjelm. Denne rapporten viser med all tydelighet at det kan være forskjellen på liv og død, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Du kan lese hele rapporten her.
Nygård: Bekymringsfullt
– Det er bekymringsfullt at fart, rus, uoppmerksomhet og manglende bruk av bilbelte er gjengangere i mange av ulykkene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
97 prosent bruker bilbelte i dag, og én av tre sykler uten hjelm, ifølge Vegvesenet.
Hvert tredje trafikkoffer i 2023 var en person under 25 år, de aller fleste menn. Årsakene er sammensatte, men ofte handler det om lite erfaring og manglende kjøreferdigheter, ifølge Vegvesenet.
– I fjor var det dessverre spesielt mange unge som mistet livet i trafikken. Nå ser vi på flere tiltak for å gjøre det sikrere å være ung i trafikken. Blant annet arbeider vi med å gjøre trafikkopplæringen for de unge enda bedre i tiden fremover, sier Ranes.
Fart ved hver fjerde dødsulykke
Fart medvirket i hver fjerde dødsulykke i fjor, opplyser Vegvesenet. Noen ganger er høy fart utløsende faktor, andre ganger bidrar farten til at skadene blir større på grunn av de store kreftene som er i sving.
Vegvesenet trekker fram at politiets fartskontroll og fotobokser som de mest virksomme tiltakene mot høy fart. Der en har fotobokser som måler gjennomsnittsfart, halveres antall døde og hardt skadede, ifølge etaten.
I arbeidet med den såkalte nullvisjonen er det et mål om maksimalt 350 døde og hardt skadede per år innen 2030, hvorav maksimalt 50 døde.
– Årets ulykkestall ser ut til å bli lavere enn i fjor. Men vi har langt igjen og må finne nye måter å redusere antallet alvorlige ulykker på, sier Ranes.
Per 30. oktober i år hadde 79 mennesker omkommet i trafikken, sammenlignet med 103 på samme tidspunkt i 2023.
(©NTB)
Har du lest disse sakene fra Motor?