Først må vi avklare den noe misvisende
tittelen: selve laderen befinner seg i bilen – det er ladeboksen (populært kalt
elbilladeren) som gjør det trygt og effektivt å gi strøm til laderen i bilen.
I Norge og mesteparten av Europa har vi
standard tilkobling mellom laderen og ladeboksen – nemlig type 2. Det er denne
de aller aller fleste moderne elbiler lader med. Dersom du har en eldre elbil
med type 1, kan du da skifte ut ladekabelen til en som er type 1 i den ene
enden, og type 2 i den andre enden.
Kostnaden for å kunne lade bilen trygt og
effektivt hjemme avhenger av to ting:
1. Pris på ladeboks, som ofte øker med innebygd funksjonalitet og dedikerte apper for å styre ladingen. Pris på selve installasjonen, som er avhengig av elektrikeren som skal installere den.
Siden det er stor variasjon i pris og
funksjonalitet på ladebokser, anbefales det at du ser an behovet ditt. Hvis du
synes det er enklest å styre ladingen din via bilen, trenger du ikke en dyr
ladeboks med dedikert app for dette. Det samme gjelder deg som har
strømleverandør som tilbyr smartladingsfunksjonalitet.
2. Selve installasjonen varierer også i
pris. De fleste elektrikere har fastpris på installasjon av ladeboks, men det
avhenger også av hva du har i sikringsskapet fra før av. Variasjoner i
installasjonen – som lang avstand mellom sikringsskap og ladeboks, eller samt
om det er nødvendig med graving - kan føre til høyere kostnad. Flere
elektrikerkjeder tilbyr nå pakkepris på lader og installasjon.
Kan
jeg lade når strømmen er billig med alle ladebokser?
Ja, så lenge du kan tidsstyre ladingen
via bilen, kan du lade når strømmen er billigst: om natten.
Som nevnt tidligere er selve elbilladeren
faktisk i bilen. Det betyr at de aller flest elbiler lar deg styre
ladetidspunkt via bilens app, skjermen i bilen, eller via strømselskapet - som
forteller bilen at den skal lade når strømmen er billigst.
Nei, en ladeboks er en del av den faste
elektriske installasjonen i huset, og derfor er det krav om at den installeres
av en registrert installatør/elektriker.
Hvor
fort trenger jeg egentlig å lade?
Strømselskapene anbefaler at du lader så
sakte som du kan om natta, for å ikke overbelaste strømnettet. Det går heller
ikke ut over rekkevidden hvis du gjør det regelmessig.
Et eksempel: Hvis du lader på 7,4kWh, vil
bilen lade opp batteriet med 37km pr ladetime*, som er godt over de 31
kilometerne en gjennomsnittlig nordmann kjører til dagen. Lader du gjennom en
hel natt (8 timer), så har du en rekkevidde på 296 km om morgenen. Til
sammenligning så vil det ta 26t for å nå samme rekkevidde med en vanlig
stikkontakt.
Husk også at vi har effekttrinn på
nettleie i Norge, som gjør at fort blir mye dyrere å bruke mye strøm samtidig.
Derfor er det lurt for lommeboka å lade med lav effekt over lengre tid, sånn at
du unngår høye topper med mye samtidig forbruk.
* Gjennomsnittlig, det er forskjell på
forbruket mellom bilmerker og modeller, og det vil ta lenger tid å fylle på
rekkevidde hvis det er kaldt ut – fordi forbruket pr kilometer øker når det er
kaldt.
Kan
jeg ikke bare lade bilen i stikkontakten?
Joda, men du bør ikke gjøre det på grunn
av brannfare.
I 2018 ladet over halvparten av norske
elbileiere i en vanlig stikkontakt. I 2022 sørget Norsk Elektroteknisk Komite
(NEK) at det ble forbudt* å installere en stikkontakt som skal brukes til
lading av bil.
Grunnen er enkel: brannsikkerhet.
Batteriet trenger mye strøm, uansett
hvilken bil du har. Og siden bilen trenger så mye strøm lagret i batteriet for
å kjøre, trekker den mer strøm enn de andre elektriske apparatene du har i
huset. Med så mye strøm gjennom stikkontakten kan varmgang, og i verste fall
brann, oppstå. En stikkontakt er ikke laget for å håndtere så mye belastning
over tid, i motsetning til en dedikert ladeboks.
Når du kjøper en elbil, får du med en ladekabel
som passer i stikkontakten, så det er helt naturlig å tro at det er sånn du
skal lade bilen.
Men denne kalles en «nødlader», og det er en grunn til det: Den skal bare brukes når du ikke har et annet valg, som når du ikke har nok
strøm i batteriet til å komme deg til den dedikerte ladeboksen på huset eller
hytta – eller hurtigladeren langs veien.
En dedikert ladeboks har en
spesialdesignet kontakt som tåler mye mer strøm, over mye lengre tid, enn det
en stikkontakt gjør. Den inneholder også ekstra sikkerhetsfunksjoner som gjør
ladingen tryggere.
Og kanskje det beste av alt: Med en
ladeboks er det helt trygt å lade elbilen når strømmen er billigst mens du
sover. Du kan med god samvittighet koble til bilen før du legger deg og våkne
til fulladet batteri.
Hvorfor velge Amina?
Enklere blir det ikke
Amina er elbilladeren for folk flest. Den lar deg lade bilen like enkelt som du lader mobilen. Du kan også enkelt stille inn at den skal lade om natta - når strømmen er billigst - gjennom bilen eller strømselskapet.
Akkurat det du trenger for å lade bilen
Smartlading gjennom bilen eller strømselskapet betyr mindre plast- og komponentforbruk, optimalisert produksjon for Amina og lavere pris for deg som vil ha enkel og trygg lading av elbil.
Lavere ladeeffekt = lavere strømregning
Amina legger til rette for trygg og effektiv lading og lavere strømregninger. Med en ladeeffekt på maks. 7,4 kW lader du mer enn raskt nok for hverdagsbruk og unngår samtidig høye nettleiekostnader. Da bidrar du heller ikke til å overbelaste strømnettet.
Minimalistisk på alt annet enn kvalitet
Amina-laderen er blant de aller minste laderne på markedet. Stilrent og brukervennlig design, minimalistisk utseende og enkel å installere. Norsk produksjonsstandard gjør den til en av de mest hardføre laderne du finner.
Fem års garanti
En elbillader skal leve lenge. Med en garanti på 5 år er du sikker på at dette er et produkt som funker som det skal i lang, lang tid. Amina-laderen tåler støt, støv, vann og ekstreme værforhold, helt fra -35 °C til +50 °C.