DYR OG ALVORLIG FEIL: Robert Strøms Nissan Leaf har en alvorlig batterifeil.

Åtte års Leaf-garanti:

Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri

Bilen til Robert Strøm har komplett servicehistorikk. Likevel ville ikke Nissan skifte det defekte batteriet da bilen bare var fem år gammel.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg kan ikke forstå at de nektet, sier Robert Strøm til Motor.

Pensjonisten på Averøya på Vestlandet opplevde alle bilisters store skrekk da han kjørte den bratte og dype Atlanterhavstunnelen med sin da fem år gamle Nissan Leaf.

– Bilen hadde 35 prosent igjen på batteriet da jeg plutselig, mens jeg var på vei opp den bratte bakken fra bunnen av tunnelen, så at batteriindikatoren lyste gult, og varslet at jeg måtte kommer meg til nærmeste ladestasjon.

Bilen gikk i nødmodus, og hastigheten sank til gangfart.

Ødelagt

Strøm kom seg til verksted, hvor bilen sto i tre uker før den var ferdig reparert. Men problemene var ikke over.

Et halvt år senere, rett etter at fem års reklamasjonsfrist var gått ut, men fortsatt innenfor Nissans åtte-årige batterigaranti, skjedde akkurat det samme igjen – på samme sted.

– Også da var jeg på vei opp bakkene fra bunnen av Atlanterhavstunnelen til Kristiansund, forteller Strøm.

Det ble konstatert at seks av cellene i batteriet var ødelagt, og billigste løsning er å skifte hele batteriet.

Men selv det skulle vise seg å være svært kostbart.

– De sa det ville koste 240.000 kroner.

Nissan ville ikke dekke dette batteriskiftet, fikk Strøm vite. Han fikk også avslag fra forsikringsselskapet sitt, siden det ikke var en plutselig hendelse.

Motor har spurt Nissan Norge hvorfor de ikke ville dekke batteriskifte. De ønsker ikke å svare på detaljerte spørsmål om denne saken.

– Utbredt problem

Strøm nektet å godta avslaget fra importøren. Batterifeilen er et svært utbredt problem på Nissan Leaf med de minste batteriene, produsert sent i 2017 og tidlig i 2018, ifølge Jan Tore Gjøby, ekspert på lade- og batteriteknologi i NAF.

I sin vurdering av saken, skriver han at disse bilene kan få et plutselig rekkevidde-dropp.

– Det tar ofte bare noen sekunder fra bilen har eksempelvis 60 prosent batterikapasitet til den er svært nær null, skriver Gjøby i sin skriftlige vurdering.

Ifølge batterieksperten inntreffer feilen som regel ved høy belastning på motorvei eller i oppoverbakke, slik som i Atlanterhavstunnelen.

– De defekte cellene tåler ikke varmen som oppstår i batteripakken, trolig på grunn av noe mangelfull kjøling av driftsbatteriet, skriver Jan Tore Gjøby.

– Kjent feil

Da bilen til Strøm var på verksted etter at feilen oppsto den første gangen, ble en modul skiftet i batteriet. Batterieksepert Jan Tore Gjøby mener at feilen da ikke ble tilstrekkelig utredet og utbedret.

Han påpeker også at Strøm og kona har eid bilen siden den var ny. Kilometerstanden er forholdsvis lav, og servicehistorikken er komplett med alle servicer utført hos samme Nissan-forhandler.

Juridisk avdeling i NAF engasjerte seg i saken.

– Dette er en kjent feil på Nissan. En batteritest viser dessuten at det har oppstått unormal slitasje på dette batteriet over tid. Da må Nissan ta ansvar, sier bilteknisk konsulent Benny Christensen i NAF Advokat.

NAF hevder også at Nissan har erkjent at første utbedring ikke ble gjort godt nok.

Spent

Etter at NAF tok saken med Nissan Norge, har Nissan snudd og konkludert med at de har ansvar for å ordne opp.

Nå venter Strøm på om importøren og forhandleren vil reparere bilen, eller om de vil tilby ham tilbakekjøp eller en tilsvarende bil. Skifte av batteri til 240.000 kroner overstiger dagens verdi på bilen med mange titusener av kroner.

– Jeg er spent på hva de foreslår, sier Strøm.

Inntil det blir avklart, kan han og kona kun bruke bilen frem til det er 40 prosent igjen av batteriet. Det innebærer at de har en reell rekkevidde på bare drøyt 100 kilometer.

Glade

NAF er glad for at Nissan Norge til slutt valgte å ta ansvar.

– I denne saken ble ikke feilen tilstrekkelig utbedret første gang. På samme måte som ved reparasjoner man betaler for, skal man kunne forvente at garantireparasjoner utføres fagmessig og ordentlig. Når det viser seg at dette ikke har blitt gjort, må Nissan som garantist ta ansvar, sier advokatfullmektig Frida Strugstad Harbø i NAF Advokat.

Hun er positivt overrasket over at Nissan snudde så raskt.

– Basert på vår erfaring med andre bilmerker, forventet vi i utgangspunktet en lengre prosess for å få dette igjennom. Dette var derfor en gledelig overraskelse, ikke minst for medlemmet vårt.

2017-18

Batteri-problemet på en del Nissan Leaf produsert i 2017 og 2018 ser ifølge NAF ut til å ha forsvunnet etter at Nissan byttet batterileverandør på det som er Norges mest klart solgte elbil. Siden Nissan Leaf kom på markedet for drøyt 10 år siden, er det solgt 81.000 nye Nissan Leaf i Norge, i tillegg til at det er parallellimportert 22.000 Leaf.

Motor har spurt Nissan Norge om hvilke Nissan Leaf-versjoner som har den samme batteritypen som i Robert Strøms bil. Kommunikasjonssjef Stian Thrane i Nissan Norge sier at han på stående fot ikke kan svare konkret på det.

– Sjekk

Benny Christensen i NAF er dermed klar i sitt råd:

– Kjøper du brukt Nissan Leaf fra 2017 eller 2018, bør du derfor sjekke hvem som har levert batteriet, sier Christensen.

Robert Strøm er glad for hjelpen han fikk fra NAF.

– Uten NAF hadde jeg ikke klart dette, sier han.

● Benny Christensen og Frida Strugstad Harbø er ansatt i Norges Automobil-Forbund (NAF). NAF er Motors eier og utgiver. Motor har full redaksjonell frihet, i tråd med Redaktørplakaten.