Det gjelder både buss, båt og tog, skriver ordfører Kari Nessa Nordtun (Ap) i en pressemelding.
Arbeiderpartiet, Folkets Parti, MDG, Rødt, Senterpartiet og SV er enige om å gjøre kollektivtrafikken gratis.
Ordføreren skriver at de er den første store norske byen som fullfinansierer kollektivtrafikken for sine innbyggere.
– For mange er og vil bilen fortsatt være nødvendig, men flere er i en situasjon hvor de kan klare seg helt uten bil eller kutte bil nummer to i husstanden. Vi håper at gratis buss sørger for at flere prøver å reise mer kollektivt i hverdagen, gjerne i kombinasjon med økt sykkelbruk, sier ordføreren.
Kommunen har som mål at minst 70 prosent av personreisene i byen skal foregå til fots, med sykkel eller på kollektivtransport.
Det er Kolombus som driver kollektivtrafikken i Stavanger-regionen, og kommunen vil nå garantere for de budsjetterte passasjerinntektene selskapet har. Kommunen opplyser at de har levert store overskudd de siste årene og bygget opp et godt disposisjonsfond.
Likhetsprinsippet gjør at kollektivreisene blir gratis både inne i byen og ute i kommunen.
– Prinsippet blir at det blir gratis å komme seg til og fra jobb uansett hvor i Stavanger du bor og hvor du jobber, sier Senterpartiets varaordfører Dagny Sunnanå Hausken, som fra før har gledet seg over at bilferjene har blitt gratis.
Det er budsjettert med nærmere 200 millioner kroner i billettinntekter i 2023.
Annonse
Ros og innvending fra NAF
NAF berømmer Stavanger for å innføre gratis kollektivtransport, men påpeker at kollektivdekningen her er den verste blant de største byene i Norge.
– Målinger av kollektivtrafikktilbudet i de 14 største byene i Norge har vist at Stavanger har Norges verste kollektivdekning. Vi tror nok at byen hadde truffet bedre om de brukte pengene på flere ruter og hyppigere avganger, framfor å gjøre det gratis å reise med et middelmådig tilbud, sier pressesjef Ingunn Handagard.
Hun kaller det et modig eksperiment, og viser til at Stavanger er en av de byene i Norge med høyest bilbruk.