KOMMER SNART: De første prøvekjøringene av Alfa Romeo Junior var på forsommeren i fjor, nå er modellen snart i norske butikker.

Junior:

Alfa Romeos første elbil er på vei til Norge

Alfa Romeos første forsøk på en elbil i Norge er en ekstra raffinert versjon av småbilene til Stellantis-gruppen.

Publisert

Alfa Romeo er en del av Stellantis-gruppen, men har så langt, til forskjell fra alle de andre merkene, ikke hatt en elbil.

På forsommeren i fjor var det prøvekjøring av det som blir elbildebuten til merket, Junior, på Balocco-testbanen ved Milano. Men det har tydeligvis tatt sin tid å sortere fram en pris for det norske markedet.

Over 400.000 kroner

Nå melder den norske importøren at dette er på plass. Og det stemmer som det ble sagt den gangen, at de kun vurderte én av utgavene for salg i Norge.

Alfa Romeo Junior Veloce skal koste 418.900 kroner. Junior er i utgangspunktet basert på samme plattform som en rekke av de andre småbilene fra Stellantis, som for eksempel Peugeot E-208, Jeep Avenger og Opel Corsa e. 

SKILLER SEG UT: Alfa Romeo Junior er en småbil som prøver å treffe dem som ønsker noe ekstra.

Sammenliknet med dem framstår Junior Veloce som en dyr bil. Peugeot E-208 har en startpris som er 100.000 kroner under. Men bilen har noen viktige oppgraderinger som skiller den fra de andre. 

Junior Veloce har en ny motor som yter 280 hestekrefter, som er langt kraftigere enn i de beslektete modellene. Null til hundre tar 5,9 sekunder.

For å håndtere kreftene har Junior Veloce en differensial med mekanisk låsing, som skal sørge for maksimalt grep under akselerasjon og svingkjøring.

April

I tillegg har bilen bredere sporvidde, sportslige stabilisatorstag, kraftige bremser og 20-tommers felger. Bilen er også senket 25 millimeter.

På prøvekjøringen i fjor viste Junior Veloce at den har kjøreegenskaper som overgår de andre Stellantis-produktene i samme størrelse.

Les også: Alfa Romeo tvinges til navnebytte av regjeringen

Til sammenlikning har en Peugeot E-208 156 hestekrefter og gjør null til hundre på 8,2 sekunder.

I andre markeder er Junior også tilgjengelig som hybrid, eller med elmotoren som er i de andre små elbilene fra Stellantis.

Junior er 4,17 meter lang, 1,78 meter bred og 1,5 meter høy. Batteriet er på 54 kWt. Rekkevidden er inntil 334 kilometer. Bagasjeromsvolumet er 400 liter og bilen har en liten frunk foran.

De første eksemplarene av Junior Veloce kommer til Norge i april.

SPORTSSETER: Junior Veloce kan leveres med sportsseter.