Stemte i natt:
Aksjonær-ja til Musks gigantiske lønnspakke
Aksjonærene i Tesla har godkjent at selskapets toppsjef Elon Musk skal få tilbake milliardlønnspakken etter at en dommer i Delaware satte foten ned i januar.
Aksjepakken anslås nå å være verdt 44,9 milliarder dollar, eller nær 480 milliarder kroner. Verdien på pakken var oppe i 56 milliarder dollar, nær 600 milliarder kroner, men har falt i verdi i takt med Tesla-aksjen, som har falt rundt 40 prosent de siste tolv månedene.
Det norske oljefondet hadde på forhånd sagt at de ville stemme mot lønnspakken, som fondet mener er uforholdsmessig stor og har feil struktur.
Dommer Kathaleen St. Jude McCormick i delstaten Delaware mente i januar at elbilprodusenten førte aksjonærene bak lyset da lønnspakken – som består av aksjer – ble godkjent i 2018, og at Musk derfor ikke hadde krav på den.
I et forsøk på å få flest mulig av aksjonærene til å delta i avstemningen på generalforsamlingen i Tesla torsdag, hadde Tesla lansert et lotteri der 15 investorer som stemmer, blir tilfeldig valgt ut og får besøke Teslas anlegg i Austin i Texas, med personlig omvisning fra Elon Musk.
Musk hadde truet med å ta med Teslas KI-forskning til et annet selskap, hvis Tesla-eierne stemte nei. Torsdag, før avstemningen, skrev Musk på X at han hadde aksjonærenes støtte «med bred margin». Også flytting av hovedkontoret hadde flertall blant aksjonærene, uttalte han.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Oljefondet stemte nei
Flere av de store investeringsselskapene som eier større andeler i selskapet, ønsket ikke å uttale seg i forkant av torsdagens avstemning. Det norske oljefondet hadde på sin side gjort det flere dager i forveien.
– Vi mener at lønnspakken er uforholdsmessig høy, med for stor utvanning av aksjonærene, og den har feil struktur i forhold til hva som er mål for utbetaling, skrev direktør for eierskap og etterlevelse i oljefondet, Carine Smith Ihenacho, i E24 lørdag.
Det er ikke første gang Norge er i klinsj med Tesla-sjefen.
Lønnspakken ble først behandlet i 2018, også da stemte oljefondet nei. Pakken ble vedtatt med det som ifølge Tesla-styremedlem Robyn Denholm var 73 prosent av stemmene. Det er nettopp denne pakken som Tesla-eierne vedtok, som dommeren i Delaware stanset.
– Selv om vi setter pris på den betydelige verdien generert under Musks ledelse siden 2018, er vi fortsatt bekymret for den totale størrelsen på pakken, skriver oljefondet i sin begrunnelse for nei-stemmen.
Privatpersoner utgjør over 50 prosent av eierne i Tesla, og handels- og jussprofessor Erik Gordon ved University of Michigan sa i forkant at det var sannsynlig at disse ville stemme ja.
Musk eier 13 prosent
Tesla påsto forut for avstemningen at lønnspakken har gitt Musk insentiv til å skape verdier for over 735 milliarder dollar for aksjeeierne.
– Fordi Delaware-domstolen trakk avgjørelsen din i tvil, har ikke Elon fått betalt for noe av sitt arbeid for Tesla de siste seks årene, som har bidratt til å generere betydelig vekst og aksjonærverdi. Det slår oss og de mange aksjonærene som vi allerede har hørt fra som grunnleggende urettferdig, og i strid med viljen til aksjonærene som stemte for det, skrev styremedlem Denholm i et brev til aksjeeierne.
Musk eier kun 13 prosent av Tesla-aksjene, etter at han solgte en stor del av sin andel for å kjøpe Twitter, som han senere ga navnet X.
Tesla-sjefen hadde bedt Tesla om en 25 prosents eierandel. Skulle han ikke få det, har han sagt at han ønsker å lage andre produkter, utenfor selskapet.
Mest lest på Motor.no:
Flytter Teslas juridiske adresse
Til tross for Norges nei-stemme, kan oljefondet indirekte være med på å innføre gigantlønnspakken, ettersom oljefondet bidro til flertall ved å stemme ja til å endre Teslas juridiske adresse fra Delaware til Texas.
– Det er utrolig. Jeg tror ikke vi bare begynner på et nytt kapittel i Tesla, men vi begynner på en helt ny bok, sa en jublende Musk etter avstemningen på årsmøtet i Austin.
Grepet blir ansett som et mulig juridisk krumspring for å komme seg unna dommen i Delaware, hvilket muliggjør en realisering av Musks gigantiske lønnspakke.
Hvis Teslas advokater får papirarbeidet rundt flyttingen av den juridiske adressen i orden fort nok, kan dette så tvil om dommen i Delaware.
Da vil gjeninnføringen av Musks lønnspakke muligens bli en sak for en Texas-domstol istedenfor.
Men et slikt scenario blir sett på som lite sannsynlig. Juridiske eksperter sier at Musks lønnspakke fortsatt skal behandles i Delaware, og de viser til at Musks advokater har forsikret dommer McCormick i Delaware om at de ikke kommer til å prøve å flytte saken til rettsvesenet i Texas.
Men ekspertene er ikke like enige i spørsmålet om godkjenningen av lønnspakken vil gjøre det lettere for Tesla å få den godkjent.
Ikke helt avgjort ennå
Charles Elson, en pensjonert professor og grunnlegger av bedriftsledelsessenteret ved University of Delaware, sier at han ikke tror avstemningsresultatet kommer til å påvirke McCormick, ettersom dommerens beslutning baseres på lovverket.
John Lawrence, en advokat basert i Dallas og som pleier å forsvare bedrifter mot søksmål fra aksjonærer, er enig i at avstemningen på generalforsamlingen ikke setter sluttstrek for den juridiske striden og at Musk automatisk får aksjeopsjonene.
Men Lawrence sier at Tesla nå har et sterkt argument å bruke for å få dommen fra Delaware omgjort.
Han ser for seg at Musk og Tesla kommer til å argumentere med at aksjonærene var fullt ut informert før avstemningen, slik at McCormick bør reversere avgjørelsen fra 2018. Men saksøkeren vil på sin side kunne argumentere med at avstemningen ikke har betydning og ikke er juridisk bindende, mener Lawrence.
Hvis McCormicks kjennelse blir stående, kommer Musk trolig til å anke til en høyere rettsinstans i Delaware, tror Lawrence.
Les flere Tesla-nyheter her:
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
USA:
Tesla og Kia på dødsulykke-toppen
-
I tillegg til Frankrike:
Tesla har kollektive avtaler i enda to land
-
Uten ratt og pedaler:
Cybercab på norgesvisitt
-
Sliter med salget:
Heftige Tesla-rabatter i Tyskland
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Viser at Musk tar feil:
Avslørte at Tesla har kollektive avtaler likevel
-
Tesla:
Lokker med gratis lading
-
Tilbakegang:
Volkswagen og BMW slår Tesla i Tyskland
-
Elbil-produsenter rangert:
– Mercedes og Tesla best på menneskerettigheter
Les alle Motors biltester:
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
-
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
-
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
-
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
-
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
-
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
-
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
-
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
-
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
-
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
Møt disse glade entusiastene:
Flere forbrukersaker på Motor.no:
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Formidlingssalg:
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Iphone-problemer i Tesla:
– Det er som om høyttalerne er sprengt
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned
-
Forbrukertilsynet:
P-gebyrer kan være ulovlige
-
Piggdekk-forbud:
700 har fått piggdekk-gebyr
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Peugeot:
Krever penger for appen fra bilene er nye
-
Bruktbilkjøp:
Batteriet røk etter tre måneder på eldre Tesla
-
Finansieringskampanjer:
Denne bilen får du med 0 i rente
-
Fakturagebyrer:
Derfor behøver du neppe å betale påslag på regninger
-
Bilkjøp:
«Sveriges NAF» fraråder Tesla
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Se karakterene:
Anerkjente viskerblad-merker får kritikk
-
eCall:
Viktig sikkerhetsutstyr blir dødt når 2G-nettet slukkes
Nytt og nyttig langs veien:
-
Den store bensinstasjontesten:
Bolleland selger over 2 millioner boller i året
-
Boller ● burgere ● kaffe ● renslighet
Motor tester bensinstasjoner: Her er vinneren!
-
Se video!
Best Lom: Er de faktisk best på ordentlig?
-
Se video!
YX: «Eneste med terningkast 1»
-
Se video!
Circle K: «Her kan du trygt stoppe innom!»
-
Den store bensinstasjonstesten:
Kaffetørst på biltur? Det lønner seg fort å velge kaffeavtale
-
Den store bensinstasjonstesten:
Burgersulten på biltur? Da bør du velge riktig bensinstasjon
-
Den store bensinstasjonstesten:
Én pølse er helt suveren – «ville kjørt hit bare for den»
-
Den store bensinstasjonstesten:
Er det bare Bolleland som bolle kan?
-
Ti på to eller kvart på tre?
Slik kan det være livsfarlig å sitte når du kjører bil
-
Falsk eller godkjent?
Er refleksvesten i bilen din godkjent?
-
Som et prosjektil:
Derfor bør du feste mobiler og nettbrett godt i bilen
-
Stor pristest:
Her får du den rimeligste bilvasken
-
Pristest av spylervæske:
Her sparer du 50 kroner på vindusspylervæske