Aehra:
Her kommer et nytt, italiensk bilmerke
Aehra skal rulle inn i elbilmarkedet med produkter de kaller «italiensk bilkunst».
Mange av oppstartsfirmaene i elbilbransjen har tidlig merket at det er en kostbar bransje, med voldsom konkurranse. Likevel er det stadig vekk nye selskap som vil prøve seg.
Aehra skiller seg dog fra de aller fleste forsøkene med å ikke være fra USA eller Kina, men fra Italia. Selv sier de at Aehra skal skape «italiensk bilkunst».
De to første modellene skal bli Impeto og Estasi, henholdsvis en SUV og en sedan, som skal gå i produksjon i 2026.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Prøvekjørt: Ford Capri
Hei, Henry Ford, hva har du gjort?
-
Prøvekjørt: Mercedes G 580
Her har Mercedes' ingeniører hatt det gøy
-
Prøvekjørt: Porsche Macan/Macan 4S
En Porsche for begynnere
-
Jeep Avenger:
Slik klarer tohjulsdrift seg i terrenget
-
Prøvekjørt: Opel Grandland
Her kan Opel ha laget en stillferdig storselger
-
Prøvekjørt: Renault 5 Electric
Like morsom som vi kunne håpe på
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Denne vil få oss til å tenke helt nytt
-
Prøvekjørt: Toyota Yaris Cross Hybrid 130
Veldig populær småbil – like dyr som en el-familiebil
-
Aceman lansert:
Slik kjenner du igjen en Mini på et blunk
-
Prøvekjørt: Toyota GR Supra
Her kan du kløtsje til krampa tar deg
-
Prøvekjørt: Hyundai Kona N-line
Kona har aldri vært lekrere enn dette
-
Prøvekjørt: Volvo EX90
Volvo på sitt største
-
Prøvekjørt: VW ID.7 GTX stasjonsvogn
Her stemmer det meste – også prisen
-
Prøvekjørt: Peugeot E-208
Ramler ned fra tronen
-
Prøvekjørt: Lotus Emeya
Let's make kjøreglede great again
-
Prøvekjørt: Ford Mustang Dark Horse
Alle gampers mor
-
Prøvekjørt: Tesla Model 3 Performance
Ingen nye biler byr på mer moro per krone
-
Prøvekjørt: Peugeot E-5008
Ingen gjør dette bedre enn Peugeot
-
Prøvekjørt: Polestar 4
Endelig en Polestar som ikke er en Volvo
I en pressemelding forteller selskapet at de har levert en utviklingsplan på 1,2 milliarder euro til Departementet for Industri, som kontrollerer Italias bilfond. Håpet er at de med denne finansieringen kan starte byggingen av et produksjonsanlegg.
I tillegg skal bilene tilfredsstille kravene som gjør at de kan kalles italienske.
Les også: Alfa Romeo tvinges til navnebytte av regjeringen
Planen er å bygge anlegget i Mosciano Sant'Angelo i Abruzzo, som skal skape 540 nye arbeidsplasser, samt ytterligere 110 i Milano. Produksjonen av de to første modellene skal starte innen midten av 2026. Målet er å produsere 25.000 eksemplarer av hver modell per år.
Heftig rekkevidde
– Det vil være utrolig tilfredsstillende å få vår søknad om finansiering godkjent av den italienske regjeringen og bli valgt som et prosjekt av nasjonal strategisk betydning. Dette vil ytterligere bekrefte Aehras oppdrag om å redefinere ultra-høy premium bærekraftig mobilitet ved å utnytte den nyeste teknologien innen ingeniørkunst, batterier og produksjon, sier Hazim Nada, Aehras grunnlegger og konsernsjef.
SUV-en Impeto er 505 centimeter lang, to meter bred og 162 centimeter høy. Aehra oppgir at den skal ha en rekkevidde på 800 kilometer fra et batteri på 210 kWt, og en ladefart på 350 kilowatt. Effekten er 800 hestekrefter og null til hundre skal ta under tre sekunder. Vekten er 2,3 tonn.
Sedanen Estasi har så å si de samme dimensjonene og spesifikasjonene, bortsett fra at den er 145 centimeter høy og veier 100 kilo mindre. Det kan virke som de to modellene ellers er identiske, bortsett fra at SUV-en har noe høyere bakkeklaring.
Les alle Motors biltester:
-
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
-
Test: Lexus RZ 300e
Dette er den beste Lexusen
-
Test: Tesla Model Y LR bakhjulsdrift
Ikke lenger et opplagt førstevalg
-
Test: Byd Seal Excellence AWD
Tesla-utfordreren når ikke helt opp
-
Test: Hyundai Ioniq 5 N
Bilen alle bør ha kjørt én gang i livet
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn
Parker i fred, Passat!
-
Test: Peugeot E-3008
Vi betaler gjerne litt mer for denne
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
-
Test: BYD Seal U
Billigst – og klart best på ett viktig punkt