TO MODELLER: De to første modellene fra Aehra skal bli Impeto og Estasi.

Aehra:

Her kommer et nytt, italiensk bilmerke

Aehra skal rulle inn i elbilmarkedet med produkter de kaller «italiensk bilkunst».

Publisert Sist oppdatert

Mange av oppstartsfirmaene i elbilbransjen har tidlig merket at det er en kostbar bransje, med voldsom konkurranse. Likevel er det stadig vekk nye selskap som vil prøve seg.

Aehra skiller seg dog fra de aller fleste forsøkene med å ikke være fra USA eller Kina, men fra Italia. Selv sier de at Aehra skal skape «italiensk bilkunst».

De to første modellene skal bli Impeto og Estasi, henholdsvis en SUV og en sedan, som skal gå i produksjon i 2026.

I en pressemelding forteller selskapet at de har levert en utviklingsplan på 1,2 milliarder euro til Departementet for Industri, som kontrollerer Italias bilfond. Håpet er at de med denne finansieringen kan starte byggingen av et produksjonsanlegg.

I tillegg skal bilene tilfredsstille kravene som gjør at de kan kalles italienske.

Les også:  Alfa Romeo tvinges til navnebytte av regjeringen

Planen er å bygge anlegget i Mosciano Sant'Angelo i Abruzzo, som skal skape 540 nye arbeidsplasser, samt ytterligere 110 i Milano. Produksjonen av de to første modellene skal starte innen midten av 2026. Målet er å produsere 25.000 eksemplarer av hver modell per år.

Heftig rekkevidde

– Det vil være utrolig tilfredsstillende å få vår søknad om finansiering godkjent av den italienske regjeringen og bli valgt som et prosjekt av nasjonal strategisk betydning. Dette vil ytterligere bekrefte Aehras oppdrag om å redefinere ultra-høy premium bærekraftig mobilitet ved å utnytte den nyeste teknologien innen ingeniørkunst, batterier og produksjon, sier Hazim Nada, Aehras grunnlegger og konsernsjef.

EKSKLUSIV: Aehra sier ingenting om hva man kan forvente at bilene skal koste, men utfra design og spesifikasjoner er det grunn til å tro at de vil legge seg i en høy prisklasse.

SUV-en Impeto er 505 centimeter lang, to meter bred og 162 centimeter høy.  Aehra oppgir at den skal ha en rekkevidde på 800 kilometer fra et batteri på 210 kWt, og en ladefart på 350 kilowatt. Effekten er 800 hestekrefter og null til hundre skal ta under tre sekunder. Vekten er 2,3 tonn.

Sedanen Estasi har så å si de samme dimensjonene og spesifikasjonene, bortsett fra at den er 145 centimeter høy og veier 100 kilo mindre. Det kan virke som de to modellene ellers er identiske, bortsett fra at SUV-en har noe høyere bakkeklaring.